-->

بالفديو والصور كل شئ عن الكليات #العسكرية و#كلية_الشرطة حتى اسئلة الاختبارات واجابتها والاوراق المطلوبة وكيفية ملئ البيانات

بالفديو والصور كل شئ عن الكليات #العسكرية و#كلية_الشرطة حتى اسئلة الاختبارات واجابتها والاوراق المطلوبة وكيفية ملئ البيانات

    بالفيديو والصور كل شئ عن الكليات #العسكرية و#كلية_الشرطة حتى اسئلة الاختبارات واجابتها والاوراق المطلوبة وكيفية ملئ البيانات 

    كل شئ عن التقدم لكلية شرطة حربية , جوية , بحرية, دفاع جوي , فنية عسكرية , كلية الطب للقوات المسلحة بالاوراق المطلوبة والفيديو وكيفية التقدم والروابط للتقدم اون لاين.
    ننشر لكم كل شئ عن الكليات العسكرية وكيفية التقدم وروابط التقدم والاوراق المطلوبة ونأخذهم كلية كلية . 

    اولا كلية الشرطة : 

    ==============

    كل شئ عن التقدم لكلية شرطة حربية , جوية , بحرية, دفاع جوي , فنية عسكرية , كلية الطب للقوات المسلحة بالاوراق المطلوبة والفيديو وكيفية التقدم والروابط للتقدم اون لاين
    نشرت يوم الخميس الموافق 28/7/2016 موقع كلية الشرطة الاتى : 

    يسعد كلية الشرطة أن تستقبل أبنائها الطلبة الحاصلين على شهادة الثانوية العامة أوالازهرية أو الحاصلين على شهادات جامعية 

    من التخصصات المطلوبة وهى :



    م التخصص الجامعي الحد الأدنى للتقدير ملاحظات
    اولاً مجموعة الطب :
    1 طب بشرى جـــيد ذكور فقط
    2 علاج طبيعى جـــيد ذكور وإناث
    3 طب أسنـان جـــيد ذكور فقط
    4 صـيدلة جـــيد ذكور فقط
    5 طب بيطرى جـــيد ذكور فقط
    6 تمـريض جـــيد ذكور وإناث
    ثانيا مجموعة الهندسة :
    1 هندسة حــاسبات جـــيد ذكور فقط
    2 هندسة اتصالات الكترونيات جـــيد ذكور فقط
    3 هندسة كهربـاء قوى جيد ذكور فقط
    4 هندسة ميكانيكا سيارات جـــيد ذكور فقط
    5 هندسة مدني جيد ذكور فقط
    6 هندسة عمارة جـــيد ذكور فقط
    7 هندسة بحرية جـــيد ذكور فقط
    8 هندسة مساحة جيد ذكور فقط
    9 هندسة طبية جيد ذكور فقط
    ثالـــثا تخصصات أخــرى :
    1 إعلام جيد ذكور وإناث
    2 فنون تطبيقية تصوير جـــيد ذكور فقط
    3 فنون جميلة جرافيك جـــيد ذكور فقط
    4 خدمة اجتماعية / أداب" اجتماع/ علم نفس" جـــيد ذكور وإناث
    5 سياحة وفنادق جـــيد إناث فقط
    6 لغات (روسى -انجليزى) جـــيد ذكور وإناث
    7 لغات (فرنسي - ألمانى - إيطالى) جـــيد إناث فقط
    8 زراعة جـــيد ذكور فقط
    9 تربية رياضية جيد ذكور فقط
    10 تربية موسيقية جيد ذكور فقط



    بكلية الشرطة ، وانطلاقا من رغبة الكلية الجادة نحو تيسير إجراءات الالتحاق بها ، سيتم إستقبال طلبات الإلتحاق بكلية الشرطة للطلبة الذكور الحاصلين على الثانوية العامة والازهرية من خلال هذا الموقع   ابتداءا من يوم الثلاثاء 26/07/2016 للطلبة الحاصلين على الثانوية ( العامة - الازهرية ) من العام الماضى 2015 والعام الحالى 2016 .
    بينما يكون تقديم طلبات الالتحاق لطلبة الدبلومات الاجنبية والطلبة الوافدين من خارج البلاد وطلبة الدور الثانى بالثانوية العامة وكذلك لطلبة القسم الخاص الحاصلين على الشهادات الجامعية عن طريق مكتب القبول بمقر اكاديمية الشرطة ابتداءا من يوم 30/07/2016 ولمدة اسبوعين .
    بينما يمكن متابعة النتائج وتحديد ميعاد الاختبارات التالية عبر هذا الموقع 

    تنبيهات هامة : - 

    يحظر على الطلبة المتقدمين للكلية اللجوء لايه وساطه أو الاستعانة بأى أشخاص للمساعدة على الالتحاق بالكلية .
    يتم فتح البوابة الخاصة بدخول الطلبة لتقديم طلبات الالتحاق للكلية حيازة التليفون المحمول أثناء الاختبارات داخل اللجان وفى حالة ضبطه يعرض نفسه لإلغاء الاختيار.

    • إرشادات ملئ النماذج والمستندات المطلوبة 
    • : ويتضمن كيفية ملئ نماذج طلب الالتحاق بالكلية. طباعة هذة الإرشادات للمساعدة فى ملئ نماذج طلب الإلتحاق.

    إرشادات ملئ نماذج طلبات الإلتحاق
    هـام جـدا   قبل البدء فى تسجيل طلب الإلتحاق يتم تجهيز البيانات المطلوب إستيفائها فى النماذج التالية :-
      نموذج لبيانات الطالب     نموذج استرشادى لبيانات الوالد   نموذج استرشادى لبيانات الوالدة
    بالضغط على الروابط السابقة تظهر البيانات بالنموذج المطلوب إستيفائه.
    1-  يجب على الطالب راغب الإلتحاق تحرى الدقة فى تحرير البيانات الواردة بالبرنامج ووثائق التعارف ، بحيث تكون تلك البيانات صحيحة تماماً ومطابقة للواقع والحقيقة . مع الإحاطة بأن الطالب ووالده أو ولى أمره مسئولان مسئولية كاملة عن أى بيانات مخالفة للحقيقة ، ويفصل الطالب خلال فترة الدراسة بالكلية ، إذا تبين أن البيانات الواردة بالكراسة أو بعضها غير صحيحة أو غير مطابقة للواقع ، أو إذا تبين إغفال ذكر بيانات مطلوب تدوينها بصفة عامة ، أو وجود تزوير فى التوقيعات أو الشهادات أو الأوراق الرسمية المقدمة من الطالب ، مع عدم الإخلال بالمسئولية الجنائية إن كان لذلك وجه.
    2 -  يجب ذكر أسماء جميع الأشخاص المطلوب بياناتهم فى وثائق التعارف بحيث تكون تلك الأسماء رباعية ، ويجب إثبات تلك الأسماء حتى ولو كان أصحابها متوفين ، على أن يوضح ذلك .
    3 -  يجب تدوين تاريخ ومحل الميلاد للأشخاص المطلوب ذكر ذلك البيان بالنسبة لهم .يجب أن توضح العناوين بصفة تفصيلية وذلك بذكر ( المحافظة – المدينة – القسم أو المركز – الحى أو القرية – الشارع – رقم المنزل ) .
    4 -  بالنسبة لعناوين المقيمين خارج الجمهورية يذكر أخر محل إقامة لهم قبل السفر .
    5 -  يراعى عدم استعمال ألفاظ وعبارات عامة غير محددة مثل موظف – عامل – تاجر – أعمال حرة – مـزارع – ضابـط – شهيد – طالب .. الى أخر تلك الالفاظ غير المحددة ، بل يجب ايضاح نوع الوظيفة أو المهنة تفصيلا . وعلى سبيل المثال :



    * بالنسبة للموظفين فى الحكومة ووحدات الحكم المحلى وقطاع الاعمال العام : يذكر المسمى الوظيفى تفصيلا مثال ذلك: ( أمين مخازن بشركة المقاولون ) .


    * بالنسبة للضباط ( شرطة أو قوات مسلحة ) يوضح : الرتبة ( ملازم – لواء) ، وبالخدمة أو بالمعاش ، والجهه التى يعمل أو كان يعمل بها مثل : ( عميد شرطة بمديرية أمن الغربية ) ( عميد مهندس بسلاح الإشارة )




    * الشهادة الحاصل عليها ( بكالوريوس ، ليسانس ، دبلوم ) .
    * الكلية أو المعهد المتخرج منه : ( كلية الشرطة – كلية الضبــاط المتخصصين – الكليــة الحربية – المعهــد الفنى للقوات المسلحة – الكليــة الفنية العسكرية ) ... الخ
    * بيان إضافى بالنسبة لضباط القوات المسلحة يوضح فيه ما إذا كان الضابط : 
    ( عامل – فنى – شرف – مهندس – طبيب – الخ ... ) .
    * بالنسبة للعمال : يوضح طبيعة العمل على سبيل المثال : عامل نسيج بشركة الغزل والنسيج بالمحلة الكبرى ..
    * بالنسبة للمزارع : يوضح ما اذا كان مالكا أم مستأجراً مع بيان مقدار الحيازة المملوكة أو المستأجرة ويوضح ما اذا كان مزارعاً بالاجر أو مع والده ... الخ .


    * بالنسبة للتاجر : يوضح نوع التجارة تاجر بقاله – أقمشه – خردوات – مواد بناء ، على أن يوضح ما اذا كان يمتلك أو يستأجر محلا أو متجولاً .






    * بالنسبة للمهن الحرة : يوضح نوع المهنة على سبيل المثال ( أطباء – صيادلة – محامون .. الخ ) .
    6 -  يجب التأكد من استيفاء كافة البيانات مع العلم بأن البرنامج لا يسمح بوجود بيانات منقوصة .


    7 -  فى حالة كون الأم ( مطلقة– أرملة ) ومتزوجة من آخر يجب ذكر بيانات الزوج .


    للإستعـلام : 24109102/ 02 - 24109117/ 02




    • شروط الإلتحاق والمستندات المطلوبة :
    •  وتضمن جميع الشروط التى يجب أن تتوفر فى الطالب المتقدم للإلتحاق بكلية الشرطة وايضا جميع المستندات المطلوبة قبل التقدم للكلية.   

     شروط الإلتحاق بكلية الشرطة
    يجب أن يتوافر فى الطالب راغب الإلتحاق بكلية الشرطة الشروط التى نص عليها القانون رقم 91 لسنة 1975 م بشأن إنشاء أكاديمية الشرطة وتعديلاته ولائحته التنفيذية الصادرة بقرار وزير الداخلية رقم 864 لسنة 1976 وتعديلاته وقرارات مجلس ادارة الأكاديمية وهى :
    1 -   أن يكون الطالب ووالداه مصريي الجنسية بالميلاد من غير طريق التجنس ، وغير مزدوجى الجنسية ، ولم يسبق حصولهم على جنسية دولة أخرى ويعتبر الطالب مفصولاً من الكلية إذا تغيرت جنسيته أو حصل على جنسية دولة أخرى أثناء قيده بالكلية.
    2 -   أن يكون حاصلا على شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة من داخل أو خارج البلاد أو ما يعادلها من الدبلومات الأجنبية أو شهادة إتمام الدارسة الثانوية العامة التي تمنحها المعاهد الثانوية الأزهرية لعام التقدم (2016) أو لعام سابق فقط على عام التقدم (2015)، شريطة أن يكون الطالب مقيدا في ذلك العام في إحدى الكليات أو المعاهد الخاضعة لقانون الجامعات عند التقدم للالتحاق بالكلية، مع تقديم شهادة تثبت القيد مع مراعاة النسبة المئوية لمجموع الدرجات إلا تقل عن 65% فى العامين .
    3 -   أن يكون محمود السيرة حسن السمعة وألا يكون قد سبق الحكم عليه بعقوبة جنائية في إحدى الجرائم المنصوص عليها في قانون العقوبات أو ما يمثلها من جرائم منصوص عليها في القوانين الخاصة، أو بعقوبة مقيدة للحرية في جريمة مخلة بالشرف أو الأمانة هو أو أحد والديه أو أقاربه حتى الدرجة الرابعة .
    4 -   ألا يكون متزوجا أثناء قيده بالكلية، ويعتبر الطالب مفصولا من الكلية إذا تزوج أثناء قيده بها.
    5 -   ) ألا يكون قد سبق فصله من خدمة الحكومة بحكم أو بقرار تأديبي نهائي.
    6 -   ألا يزيد السن في أول أكتوبر 2016 م عن إثنين وعشرين سنة ميلادية.
    7 -   ألا تقل طول قامة الطالب عن 170 سم، مع مراعاة توافر شرط القوام محسوبا (أقصي وزن = طول الطالب – 90)
    8 -   أن تقرر الجهة الطبية المتخصصة استيفاء الطالب لشروط اللياقة الصحية والنفسية المطلوبة للعمل الأمني ويعتبر الطالب المقيد بالكلية مفصولاً إذا قررت الجهة الطبية المتخصصة عدم لياقته الطبية أو النفسية للخدمة.
    9 -   اجتياز جميع الاختبارات المؤهلة للالتحاق بالكلية.
      تنبيه : يلتزم ويتعهد خريجو كلية الشرطة بخدمة الوزارة مدة لا تقل عن عشر سنوات من تاريخ التخرج، وإلا التزموا برََد ضعف نفقات الدراسة التى تكبدتها الوزارة، وكل طالب بكلية الشرطة يترك الدراسة بغير عذر مقبول يلتزم بالتضامن مع ولى أمره بدفع جميع النفقات التى تحملتها الوزارة خلال فترة دراسته بالأكاديمية.
         بالنسبة للطلبة الراغبين الإلتحاق بالقسم الخاص عليهم نفس الشروط السابقة عدا شرط عدم الزواج خلال فترة قيده بالاكاديمية يضاف الى ما يلى:
    1 -   ألا يكون قد مضى على حصول الطالب على المؤهل الجامعي أكثر من سنه ميلادية، مع اعتبار سنة الامتياز بكليات الطب البشرى وسنة التدريب الإجباري لخريجي وخريجات كليات التمريض والعلاج الطبيعي سنة دراسية وبالتالي يمكن قبول الحاصلين علي تلك الدرجات الجامعية بالدورين الأول والثانى 0
    2 -   أن يكون مستوفياً لشروط اللياقة الصحية والنفسية والبدنية والسن، والتي تتلخص فيما يلي:
              ألا يقل طول قامة الطالب عن165 سم وعن متوسط عرض الصدر 83 سم، وبالنسبة للطالبات لا يقل طول قامة الطالبة عن 160سم .
              ألا يزيد العمر فى أول أكتوبر 2016 عن 28 سنه ميلاديه
              وبالنسبة للياقة الطبية، ألا تقل درجة الإبصار عن النصف في كل من العينين ويصرح بالكشـف بالنظارة الطبية 0
                يطبق الاختبار الرياضي سواءً كانت الاختبارات الإجبارية، أو اختبارات الكفاءة البدنية (القياسية)المقرر للطلبة المتقدمين للالتحاق بالسنة الأولي على الطلبة المتقدمين للالتحاق بقسم الضباط المتخصصين – وفي هذه الحالة لا يعتبر لائقاً في اختبارات اللياقة البدنية " القياسية " كل من يحصل علي اقل من 40% من مجموع الدرجات المقررة للاختبار مع اعتبار أن الحد الأدنى لزمن الاختبار المهاري الإجباري هو 35 ث للطلبة المتقدمين بالقسم الخاص.  
                الاختبار الرياضي لطالبات القسم الخاص 0  
                يتكون هذا الاختبار من خمس اختبارات بدنية " قياسية " وهي كالأتي:  
                1- اختبار البطن بالزمن في 40 ثانية، وتحصل الطالبة على الدرجة النهائية في هذا الاختبار إذا قامت بأداء 40 عدة صحيحة في الزمن المحدد. 2- اختبار ثني الذراعين من وضع الانبطاح المائل المعدل للبنات بالزمن في 20 ثانية وتحصل الطالبة على الدرجة النهائية إذا قامت بأداء 40 عدة صحيحة في الزمن المحدد. 3- الوثب الطويل من الثبات وتحصل الطالبة على الدرجة النهائية إذا قامت بالوثب لمسافة 200سم فأكثر. 4- اختبار المرونة وتحصل فيه الطالبة على الدرجة النهائية إذا قامت بتحريك المؤشر على مسطرة القياس باليدين معاً حتى مسافة 40 سم. 5- اختبار بديل الجري بالزمن في 20 ثانية وتحصل فيه الطالبة على الدرجة النهائية إذا قامت بأداء 20 عدة صحيحة في الزمن المحدد. 6- هذا وتعتبر الطالبة لائقة في الاختبار الرياضي إذا حصلت على 40% من مجموع درجات الاختبارات السابقة فأكثر ويحق للطالبة غير لائقة الإعادة ولمرة واحدة فقط .  
         التعليمات الخاصة لأداء إختبار المقاس والقوام
              يكون الدخول للجنة من السـاعة 7 ص خلال المدة المحددة لتقديم الأوراق من البوابة رقم ( 5 ) . في اليوم المحدد لأداء الاختبار والسابق تحديده عن طريق شبكة الإنترنت ، ولن يسمح مطلقا للطلبة المتأخرين عن هذا الموعد بالدخول لأداء الاختبار ، يتجه الطالب مباشرة الى منافذ تحصيل الرسوم للحصول على ملف الالتحاق ، ثم يتوجه الطالب الى مقر لجنته لاستلام بطاقة التردد بعد ختمها بخاتم اللجنة وذلك بعد تقديم المستندات التالية مع صورة ضوئية منها وهى :
    1 -   شهادة الثانوية أو إيصال مكتب التنسيق .
              بالنسبة للطلبة الحاصلين على الثانوية العامة أو الأزهرية لعام سابق ، يتقدم الطالب ببيان حالة يفيد قيده بإحدى الكليات أو المعاهد الخاضعة لإشراف وزارة التعليم العالى ، بالإضافة إلى بيان درجات من الإدارة التعليمية .
              بالنسبة للطلبة الحاصلين على الثانوية العامة من الخارج ، أو الدبلومات الأجنبية ، يجب إحضار شهادة معادلة من مكتب تنسيق القبول بالجامعات .
    2 -   شهادة الميلاد المميكنة .
    3 -   بطاقة الرقم القومي للطالب .
    4 -   عدد 4 صورة فوتوغرافية حديثة مقاس 4× 6 بخلفية بيضاء .
    5 -   يتم تصوير الطالب بمقر الكلية صورة فوتوغرافية مقاس 13×18 سم ويتولى الطالب إيداعها بملف الالتحاق عند تقدمه به .
        يتوجه الطالب بعد ذلك الى مقر اختبار المقاس ، مع الالتزام بالإرشادات التالية :
    يلتزم الطالب بإحضار شورت لارتدائه خلال مراحل كشف المقاسات والقوام .
    يجب على الطالب الذى يتقدم الى لجنة المقاس أن يكون حليق الشعر و على الطالب احضار قفل للحفاظ على مهماته اثناء الاختبارات.
    يتجه الطالب الى لجنة مقاس طول القامة والوزن والكائنة بمقر لجان قبول الطلبات بمقر لجنة المقاس بأكاديمية الشرطة .
    في حالة اجتياز الطالب للمقاسات المطلوبة . يتسلم الطالب بطاقة المقاس بعد ختمها بخاتم لجنة المقاس وتوقيعـها من رئيس اللجنة ، ويتوجه الطالب عقب ذلك إلى لجنة القوام لأداء اختبار القوام .
    في حالة رسوب الطالب في أي اختبار من اختبارات المقاس والقوام لا يحق له استكمال الاختبارات التالية عدا اختبار القوام ، يكون للطالب الحق في الإعادة فيه لمرة واحدة خلال جلسة الإعادة المحددة يوم الخميس من الأسبوع التالي لأداء الاختبار .
    تعلن نتيجة المقاس والقوام من خلال موقع وزارة الداخلية على الإنترنت ويكون الدخول بالرقم السرى المدون على بطاقة التردد وفي حالة النجاح يتم تحديد ميعاد الكشف الطبي ويجب التزام الطالب بهذا الميعاد.
        مقاس طول القامة وعرض الصدر واختبار القوام :
    مقاس طول القامة وعرض الصدر واختبار القوام :
    المؤهل
    طول القامة
    عرض الصدر
    طلبة الثانوية العامة والأزهرية وما يعادلها
    170 سم
    -----
    طلبة القسم الخاص خريجي الجامعات
    165 سم
    83 سم
        الوزن المثالي لجميع الطلبة :

       الطول – 90
    يُحظر نهائيا التقدم لاختبار طول القامة أكثر من مرة واحدة ، عدا اختبار القوام ، ويلاحظ أن كافة مراحل التقدم للكلية يتم تسجيلها ومراجعتها بالحاسب الآلي .
     
    على الطلبه طباعه نموذج الإقرارات واستيفاء بياناته وإحضارة فى اليوم المحدد له 
                                      



                                     


     

    فى حاله عدم استكمال البيانات واختيار ميعاد الإختبار الأولى أو عدم استلام رقم الملف من خلال هذه الخطوه يستطيع الطالب استكمال إدراج البيانات الشخصية له وأيضاً تحديد ميعاد إلإختبارات الاولية وإستلام رقم الملف .
     
     
    ويمكن للطالب الذى إستطاع تسجيل طلب الإلتحاق بنجاح وتم عقد إلإختبارات الاولية أن يطلع على نتائج جميع الإختبارات التى تمت له .  


    شروط التقديم لكلية الشرطة 

    1- الحاصلين على الثانوية العامة أو الأزهرية بمجموع 65 %
    2- أن يكون مصرى الجنسية، من أبوين يتمتعان بهذه الجنسية عن غير طريق التجنُس
    3- أن يكون محمود السيرة وحسن السُمعة، وألا يكون قد سبق الحُكم عليه بعقوبة جناية فى إحدى الجرائم المنصوص عليها فى قانون العقوبات أو ما يُماثلها من الجرائم المنصوص عليها فى القوانين الخاصة أو بعقوبة مُقيدة للحُرية فى جريمة مُخلة بالشرف أو الأمانة
    4- ألا يكون قد سبق فصله من خدمة الحكومة بحُكم أو بقرار تأديبى نهائى
    5- أن يكون مُستوفياً شروط اللياقة الصحية والبدنية والسن، بحيث لا يقل طول قامة الطالب عن 170 سم ، وأن تتوفر فيه شرط القوام "أقصى وزن = طول الطالب – 90"
    6- ألا يزيد عمره فى مطلع أكتوبر المقبل عن 22 سنة ميلادية
    7- فضلاً عن استكماله لشروط اللياقة الصحية للخدمة فى هيئة الشرطة، واجتيازه اختبارات اللياقة البدنية بما لا يقل عن 50 % من مجموع الدرجات المقررة للاختبار، وألا يكون المتقدم متزوجاً أثناء قيده بالأكاديمية

    شرح التقديم بالفيديو




    الاوراق المطلوبة : 




    لناس اللي سجلت واللي هتروح في المعاد المحدد

    تاخد معاك 4صور 4X6
    شهادة الميلاد+الرقم القومي+شهادة الثانويه العامه او مكتب التنسيق _اوبيان درجات معتمد وصوره ضوئيه من هذه المستندات معتمده طبق الاصل

    عند حضور الطالب لمقر الكليه يتوجه مباشرة الي منافذ تحصيل الرسوم للحصول علي ملف الاتحاق
    عنوان كليه الشرطه
    التجمع الاول
    جنب زهراء مدينه نصر
    طريق دائري المعادي
    مش مدينه نصر ولا الحي الخامس
    الكليه الحربيه عنوانها
    مصر الجديده طريق صلاح سالم





     04. اسئلة القدرات لكلية الشرطة 

     بسم الله الرحمن الرحيم
    بعد اذن الادمنز اللي معايا ياريت محدش يلغي تثبيت البوست ده لإنه مهم جدا وفيه كل حاجة عن التقديم بإذن الله .
    البوست الشامل والحصري لصفحتنا واللي فيه كل اللي هتحتاجوه من معلومات . اللي هشوفه بيسأل ف حاجة تاني هنفخه grin emoticon .
    جميع الحقوق محفوظة ل ale mohamed اللي هو انا يعني grin emoticon
    وياريت لو حد هينسخ البوست لصفحته يكتب المصدر عشان بجد بجد بجد انا تعبت جدا ف البوست ده عشان مينقصوش حاجة .
    قبل أي حاجة البوست قابل للتعديل ان شاء الله ولو لقيت حاجة ناقصة هبقا اعدلها .
    ياريت لو تقروا البوست بالكامل عشان فيه كل حاجة ولو انت عاوز تشوف موضوع معين ف البوست متجريش اوي عشان متفوتش حاجة ف السطور .
    ----------------------------------------------------------------
    البوست عبارة عن الاقسام التالية :
    1 – أسئلة الملف .
    2 – أسئلة السمات .
    3 – الملف الالكتروني .
    4 – يوم تسليم الملف .
    5 – أسئلة الطبي .
    6 – أسئلة الرياضي .
    7 – أسئلة الظباط المتخصصين .
    8 – أسئلة متنوعة .
    9 – ملاحظات هامة جدا جدا جدا .
    ----------------------------------------------------------------
    ******مبدئياً كدة البنات ملهمش شرطة وحربية بعد الثانوية وليهم معهد فني تمريض فقط أما حربية وشرطة بعد التخرج من الجامعة يعني ظباط متخصصين******
    >>>>>>أولا : أسئلة الملف :-<<<<<<

    ***تنبيه هام***
    في ناس فاكرين ان كل كلية ليها ملف خاص
    يا باشا هو ملف واحد لكل الكليات وانت مش بتختار الكلية بمزاجك مكتب التنسيق بيرشحك الكلية المناسبة حسب الطول والمجموع والشعبة .

    1 – سحب الملفات منين ؟
    * سحب الملفات من مكتب التنسيق للكليات العسكرية امام الكلية الحربية بطريق صلاح سالم – المالظة .
    المواصلات من ميدان رمسيس تركب مكروباصات الكلية الحربية .
    او تركب مترو خط العتبة – العباسية هتطلع من محطة مترو العباسية هتلاقى مكروباصات بتودى الكلية الحربية .
    * اما شرطة الملف بيكون ع النت وذلك بعد نتيجة الثانوية العامة والاعلان عن قبول الدفعة الجديدة والملف الورقي بيكون بعد اختبار القوام .

    2 – مواعيد سحب الملف ؟
    * حربية من 1/7 ل 14/8 ان شاء الله اما شرطة بعد نتيجة الثانوية .

    3 – يوم سحب الملف ايه النظام ؟
    * باب الكلية بيفتح الساعة 6 بتدخلوا تقعدوا ف مظلة و بيكون في مظلة للأهالي لو جايب معاك اهلك .
    لازم لازم لازم تيجي بالبطاقة مش هينفع تدخل من غيرها وتجيب معاك قلم جاف عشان هتحتاجه .
    هتتقاس وتتوزن مبدئيا كدة وتدفع 100 جنيه لسحب الملف وهتتصوروا وبعد كدة هتخشوا مسرح والظابط هيشرحلكم ازاي تملوا الملف وبعدها تستلموا الصور وتمشوا .

    4 – لو ورقة ناقصة ف الملف اعمل ايه ؟
    * عادي بتروح ع شباك الاستعلامات تقوله الورقة رقم كذا ناقصاني وهيديهالك متقلقش .

    5 – مواعيد تقديم الملف ؟
    * موعد تسليم الملف بيكون مختوم ع الملف من الخارج ع اول صفحة ولو مش موجود قدم الملف خلال اسبوعين من السحب او بحد اقصي قبل 14/8 .

    6 – الأوراق المطلوبة في الملف ؟ (ملحوظة : دي أوراق المرحلة الأولي فقط أما بعد الطبي بتقدم أوراق المرحلة الثانية والفرق بس بيكون في قيد الجدين)
    ***حربية***
    صورة البطاقة الشخصية للطالب + صورة طولية للطالب دي بتستلمها اما بتروح تسحب الملف وتتصور + صورة معتمدة من شهادة المؤهل (الثانوية) أو أصل بيان الدرجات (يكتب مقدم إلي مكتب تنسيق الكليات العسكرية) + أصل شهادة ميلاد الطالب + صور شهادات التفوق الرياضي (إن وجد) + أصل اثبات القيد من الكلية أو المعهد المقيد به الطالب (اذا كان الطالب مقيد بكلية أو معهد) + أصل القيد العائلي للوالد (يستخرج من مصلحة الأحوال المدنية عن طريق صورة بطاقة الوالد وصورة بطاقة الوالدة ووثيقة زواج كمبيوتر وصور بطايق أو شهادات ميلاد الأبناء ولو في حد متوفي بتاخد صورة شهادة وفاته) + صورة معتمدة من قرار الوصاية وصورة بطاقة الوصي (في حالة وفاة الوالد فقط) + صورة البطاقة الشخصية للوالد + صورة معتمدة من مؤهل الوالد + صورة البطاقة الشخصية للوالدة + صورة كارت طولي للوالدين (يعني والدك ووالدتك يقفوا يتصوروا جنب بعض ف صورة واحدة طولية ولو في حد منهم متوفي او مسافر بتصور الطرف الموجود وبتكتب ف ظهر الصورة سبب غياب الطرف الاخر) + صورة شهادة مؤهل الوالدة + صور مستندات الأملاك والمدخرات والحيازات والأسهم للوالد (يعني أي حاجه بيملكها والدك زي الشقة والارض وهكذا) + صور مستندات الأملاك والمدخرات والحيازات والأسهم للوالدة (يعني أي حاجه بتملكها والدتك زي الشقة والارض وهكذا) .
    *** شرطة ***
    نفس الأوراق تقريبا ما عدا القيد العائلي .

    7 – تثبيت الأوراق في الملف ؟
    * الملف هتثبت فيه كل المطلوب عن طريق الدباسة فقط .

    8 – معلومات مطلوبة في الملف ؟
    * اسمك + رقم بطاقتك + عنوانك الحالي + سنك ف 1/10/2014 + المدرسة او الكلية المقيد بها +المجموع الكلي بالمستوي الرفيع وبدون المستوي الرفيع والنسبة المئوية للمجموع + سنة الحصول ع المؤهل + رقم تليفون الطالب ورقم تليفون ولي الأمر + اقرار في صفحتي 4 و 5 منك انت وولي الامر ويمضي عليها 2 موظفين ورئيسهم من اي مصلحة حكومية وتختم بختم النسر + شهادة حسن سير وسلوك (هتاخد الملف تروح بيه مدرستك أو كليتك عشان يمضولك حسن سير وسلوك) ويختم بختم النسر + بيانات أقرب شخص للطالب يمكن الاتصال به بواسطة الكلية لأي موقف + بيانات المؤهل الدراسي (يعني الشعبة والمجموع ورقم الجلوس وسنة الحصول ع المؤهل وموقفك ناجح ولا دور ثاني والنسبة المئوية للمجموع والدرجات اللي حصلت عليها في بعض المواد ونسبهم المئوية من الدرجة الكلية للمادة) + بيانات عن الوالد (زي مؤهله وقت ميلاد الطالب ووظيفته وقت ميلاد الطالب ومؤهله الحالي ووظيفته الحالية وجهة العمل والحالة الاجتماعية للوالد وعدد الاخوه غير الاشقاء من الوالد ان وجد واجمالي الدخل السنوي للوالد بالارقام والحروف وما يملكه من عقارات وحيازات وخلافه) أما في حالة وفاة الوالد هتكتب بيانات عن الواصي في جزء مخصص لذلك + بيان حالة وظيفة الوالد (واذا كان الوالد من ضباط الشرطة او القوات المسلحة يرفق شهادة من شئون الضباط) + بيانات عن الوالدة (زي مؤهلها وقت ميلاد الطالب ووظيفتها وقت ميلاد الطالب ومؤهلها الحالي ووظيفتها الحالية وجهة العمل والحالة الاجتماعية للوالدة وعدد الاخوه غير الاشقاء من الوالدة ان وجد واجمالي الدخل السنوي للوالدة بالارقام والحروف وما تملكه من عقارات وحيازات وخلافه) + بيانات عن الجدين للطالب + بيان حالة وظيفة الوالدة + بيانات الاخوة الاشقاء (حتي في حالة الوفاة) + بيانات الاخوة غير الاشقاء من الوالد ان وجد (حتي في حالة الوفاة) + بيانات الاخوة غير الاشقاء من الوالدة ان وجد (حتي في حالة الوفاة) + بيان اقارب الطالب الذين يعملون في دول اخري او يحملون جنسيات غير مصرية حتي الدرجة الرابعة + بيان الاحكام والاجراءات الجنائية التي اتخذت ضد الطالب او احد اقاربه حتي الدرجة الرابعة + بيانات خاصة بالأعمام والعمات وأزواجهم + بيانات خاصة بالأخوال والخالات وأزواجهم + كارت ملخص البيانات (دي صفحة كارتون لونها احمر بتملاها) + بيانات تملأ في صفحة الكشف الطبي (اوعي تملا حاجة برة الجزء المميز باللون الرمادي اوعي اديني قلت اهو) + كارت تنسيق فرعي (دي صفحة كارتون لونها اخضر بتملاها) + كارت الحاسب الآلي (دي صفحة كارتون لونها ازرق بتملاها) .

    9 – لو في ورقة ناقصة في الملف او مليتها غلط اعمل ايه ؟
    * عادي هتروح ع شباك الاستعلامات تقوله رقم الورقة اللي انت عاوزها وهيديهالك .

    >>>>>>ثانياً : أسئلة السمات :-<<<<<<
    (ملحوظة : دي اسئلة السنة اللي فاتت مش عارف هي هي كل سنة ولا لأ احنا وحظنا بقا) .
    ***حربية***
    * فى عهد من تأسس مجلس الشورى ؟ ( الرئيس الراحل أنور السادات ) وتأسس فى عام 1979
    * كــم عدد الدول العربيه فى افريقيا ؟ ( 10 دول ) وهى مصر السودان ليبيا وتونس والمغرب وموريتانيا وجيبوتي والصومال وجزر القمر و الجزائر
    * ما هو أكبر محيطات العالم ؟ ( المحيط الهادى )
    * الملك أحمس من أى أسره ؟ ( الأسره السابعه عشر )
    * كــم عدد دول حوض النييل ؟ ( 10 دول ) باعتبار اريتريا حبيثه
    * أين يوجد برج بيزا المائل ؟ ( فى ايطاليا )
    * فى أى يوم تم تحرير سيناء بالكاامل ؟ ( 25 ابريل ) سنه 1982
    * متى تم توقيع اتفاقيه السلام كامب ديفيد ؟ ( 17 سبتمبر سنه 1977 )
    * ما هو المضيق الذى يصل آسيا بافريقيا ؟ ( مضيق جبل طارق )
    * بأى محيط يتصل البحر المتوسط ؟ ( بالمحيط الأطلسى )
    * كــم يبلغ طول نهر النيل فى مصر ؟ ( 1536 كم داخل مصر )
    * ما هى المدينه التى تقع فى قارتين ؟ ( اسطنبول )
    * من هو المهندس الذى قام ببناء السد العالى ؟ بصراحه دا مش عارفه , لكن هوا فى الاختيارات واحد اجنبى كدا مش مصرى
    * فى أى يوم تم تحرير آخر جندى اسرائيلى من مصر ؟
    دى الأسئله للشباب الى هايمتحن سمات هايدخل يلاقيها قدامه فى اختبار السمات فى الكليه الحربيه نموذج (3)
    ماتقوليش بقى الأسئله صعبه
    لأنها صعبه ع الكل مش عليك لواحدك الى يقف عليك ماتقفش تفكر فيه اختار على طول وخلى ايدك خفيفه فى التظليل بتاع الدايره الى هتختارها علشان متاخدش منك وقت فى الامتحان
    فيه بردو كذا سؤال أكيد عن الشخصيه زى ماقلنا فى النموذج 2 نفس الكلام زى مثلاً يقولك ماذا تفعل فى وقت الغضب ؟ تتملك نفسك وتسيطير عليها لا تستطيع تملك نفسك تأخذ بعض الوقت حتى يزول الغضب
    وهكذا وفيه بردو أسئله رياضيات زى هات تفاضل كذا أو تكامل كذا أو مشتقه كذا , أو اذا كان نصف قطر كره كذا فكم تكون مساحتها
    وعلشان تكون عارف دى بتكون أسئله حتى لو هتحلها صح فهى هتاخد منك وقت كتيير فماتبصلهاش , لو لقيتها قدامك متفسره حلها ع طول لقيتها هتاخد ولو 10 ثوانى , ظلل اى دايره قدامك ع طول منذ دقيقة تقريباً • أعجبني
    * كم عدد الدول التى لا تطل على بحار أو محيطات ؟ ( 26 دوله ) أول سؤال فى النموذج
    * شرب السجائر وتأثيرها يتسبب بأضرار كبيره على جسم الانسان وهذا بسبب ؟؟ ( النيكوتين والقطران ) آخر سؤال فى النموذج
    * من هو مكتشف طريق رأس الرجاء الصالح ؟ ( فاسكو دي جاما )
    * يعرف أن أول مدينه سميت بالقاهره هى مدينه القاهره عاصمه مصر لكن كم عدد المدن حول العالم التى تسمى بالقاهره ؟ ( هى المفروض 18 مدينه بس فى الاختيارات موجده 19 مدينه )
    * مساحه سيناء بالنسبه لمصر ؟ ( 6% من مساحه مصر )
    * أول دوله احتفلت بعيد العمال ؟ ( الولاايات المتحده الأمريكيه )
    * دوله من دول حوض النيل ؟ ( كينيا ) ودى الاختيار الصح
    * أول من استخدم الأبجديه ؟ ( القدماء المصريين )
    * أول دوله عربيه حكمت بالنظام الجمهورى ؟ ( لبنان )
    * أول دوله عربيه يكتشف فيها البترول ؟ ( مصر )
    * ما هى عمله الجزائر ؟ ( الدينار )
    * ماهى عاصمه قبرص ؟ ( نيقوسيا )
    * آخر ملك لمصر من سلاله محمد على باشا ؟ ( الملك فاروق )
    * متى رجعت طابا لمصر ؟ ( بردو دى المفروض 1989 , لكن موجوده فى الاختيارات 1988 )
    * كم عدد الواحات الرئيسيه فى الصحراء الغربيه بمصر ؟ ( 7 واحات )
    * أين تقع بحيره التمساح ؟ ( غرب الاسماعيليه )
    * كم يمثل الديسيمتر بالمتر ؟ ( 1. م )
    * أول سفينه دارت حول الكره الأرضيه ؟ ( فيكتوريا )
    * الهكتار وحده قياس ؟ ( المساحه )
    * الراديكاليه ماهى ؟ ( نظام)
    * كم فيمتو ثانية فى الثانية ؟ ( جزء من مليون مليار جزء من للعوده الى القديم الثانية )
    * تعتبر دوله اسكندنافيه ؟ ( النرويج ) الصح من ضمن الاختيارات
    * الهكتار وحده قياس ؟ ( المساحه )
    * تعد صحيفه الوقائع المصريه أول صحيفه عربيه , فى عهد من تم انشاء هذه الصحيفه ؟ ( محمد على باشا )
    * يعتبر الطفل نحيفاً اذا قل وزنه عن الوزن المثالى بنسبه ؟ ( 30% ) .
    ***شرطة***
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    * 1 : أسئله اختبار القدرات فى كليه الشرطه النموذج " أ "
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    من الآخر بقى أول ماتلاقى قدامك نموذج " أ " تعرف انك هتلاقى الأسئله الى جايه دى والاجابه الى هاحطهالك هى الصحيحه ان شاء الله

    1 :- ما هو اسم الدوله التى تتكون من فئات التجار وأصحاب الأعمال ؟
    ( الرأسماليه )

    2 :- ما هو عدد الأقسام الرئيسيه لأكاديميه الشرطه ؟
    ( 9 )

    3 :- أين يقع متحف اللوفر ؟
    ( فرنسـا )

    4 :- ما هى الدوله التى تشارك مصر فى حدودها الغربيه ؟
    ( ليبيـا )

    5 :- من هو أول وزير داخليه بعد ثوره 23 يوليو ؟
    ( جمال عبد الناصر )

    6 :- فى أى سنه حصل الرئيس الفلسطينى الراحل ياسر عرفات على جائزه نوبل للسلام ؟
    ( 1994 )

    7 :- أى من الجهات الآتيه تنتمى لكيان أكاديميه الشرطه ؟
    ( مركز بحوث الشرطه )

    8 :- ما هى الدوله التى تستهلك نصف انتاج العالم من الطاقه ؟
    ( أمريكـا )

    9 :- من فرض نظام التجنيد الاجبارى ؟
    ( الحجاج بن يوسف الثقفى )

    10 :- ما هو اختراع العالم تورشيلى ؟
    ( البارومتر )

    11 :- تعليقاً على ثوره 25 يناير قيلت عبارات كثيره .. فمن قائل : لا جديد فى مصر فلقد صنع المصريون التاريخ كالعاده ؟
    ( سيلفيو برلسكوني ) دا رئيس وزراء ايطاليا

    12 :- ما هى الماده التى كتب بها شريعه حمورابى ؟
    ( البرونز )

    13 :- اين يقع نهر عطبره ؟
    ( أثيوبيا ) هوا المفروض ف السودان لكن فيه جزء منه ف اثيوبيا ومافيش غير اثوبيا هى الصح ف الاختيارات

    14 :- فى اى عام تم تغير اسم الجمهوريه العربيه المتحده الى جمهوريه مصر العربيه ؟
    ( 1971 )

    15 :- متى أنشألت أكاديميه الشرطه ؟
    ( 1975 )

    16 :- ما هى عاصمه الفلبين ؟
    ( مانيلا )

    17 :- كم يبلغ طول قناه السويس ؟
    ( 180 كم ) تقريباً

    18:- فى اى عام تأسس حلف شمال الأطلسى ؟
    ( 1994 )

    19 :-بشنش هو أحد الشهور ؟
    ( القبطيه ) مش متأكد منها

    20 :- ماهى الدوله التى يوجد على أضرها أكبر فروق توقيت ؟
    ( روسيــا )

    21 :- أين يقع نهر العاصى ؟
    ( سوريـا )

    22 :- ما هى عاصمه الدينمارك ؟
    ( كوبنهاجن )

    23 :- ما هى الدوله الغير عربيه التى تطل ع البحر الأحمر ؟
    ( اريتريـا )

    24 :- ما هى أكبر بحيره عذبه فى افريقيا ؟
    ( فكتوريـا )

    25 :- البحر الذى كان يسمى قديما ببحر الروم ؟
    ( البحر الأبيض المتوسط )

    26:- من هو المهندس الفرنسى الذى أشرف على حفر قناه السويس ؟
    ( ديليسيبس ) الخاين ابنالخاينه grin emoticon

    27 :- ما هى البحيره التى توجد فى شمال سيناء ؟
    ( البردويل )

    28 :- من هو مخترع شخصيه توم وجيرى ؟
    ( وليام هانـا ) الاختيار الأول smile emoticon

    29 :- ماذا يطلق على صوت الحمام ؟
    ( هديل )

    30 :- من لقب بداهيه العرب ؟
    ( عمرو بن العاص ) رضى الله عنه وعن صحابه رسول الله صل الله عليه وسلم smile emoticon

    31 :- من هو مكتشف آشعه اكس ؟
    ( روتنجن )

    32 :- ما هى اشهر دوله حول العالم فى زراعه الزيتون ؟
    ( فلسطين الحبيبه ) وان شاء الله يارجاله باذن واحد أحد تتحرر على ايدينـا قولوا ان شاء الله هانحرر الأقصى

    33 :- اين يقع خط مدار الجدى ؟
    ( جنوب خط الاستواء )

    ** ولحد هنـا بقى يارجاله تقريبا خلصت الأسئله الاختيارى فى النموذج " أ " والباقى صح وغلط بردو أجيبلكم بعضها

    35 :- ألمانيـا هى احدى الدول الأعضاء الدائمين بمجلس الأمن . ( صح )
    36 :- روسيـا هى أول دوله أطلقت قمر صناعى الى الفضاء ( خطأ )
    37 :- انشأ صندوق النقد الدولى عام 1942 ( خطأ ) كان 45
    38 :- أكبر جامعه فى العالم جامعه كاليفورنيـا ( خطأ ) هى جامعه هارفارد تقريبا
    39 :- يقع مركز حلف شمال الأطلسى فى لندن ( خطأ ) فى بروكسـل
    40 :- الاعلان الدستورى الصادر عام 2011 يشترط فيمن ينتخب رئيس للجمهوريه أن يكون مصريا من أبوين مصريين , وأن يكون متمتعا بحقوقه المدنيه والسياسيه , وألا يكون متزوجا من غير مصريه , وألا يقل عمره عن 40 عام ( صح )
    41 :- غالبيا يتهدف الحديث عن حقوق الانسان تحقيق أهداف سياسيه ( صح )
    42 :- احراز التقدم فى حقوق الانسان يكون تدريجا ولا يتصور حدوثه بين ليله وضحاها ( صح )
    43 :- أعضاء البرلمان فى مصر لهم وظيفتين تشريعيه وتنفيذيه ( خطأ ) على ما أعتقد smile emoticon
    44 :- تم افتتاح منظمه الأمم المتحده عام 1945 ( )
    45 :- شعار الشرطه الحالى هو " الشرطه فى خدمه الشعب " ( خطأ ) هوا كان فى السابق الشرطه فى خدمه القانون , دلوقت تقريبا بقى الشرشطه والشعب فى خدمه الوطن
    46 :- يؤمن أعضاء هيئه الشرطه بأن القانون هو مصدر السلطات ( صح )

    والتلاته الأخار صح صح غلط grin emoticon

    ودى صور نموذج رقم " أ " فى امتحان القدرات لكليه الشرطه السنه دى 2013
    دى وش النموذج

    ودا ظهر النموذج

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    * 2 : أسئله اختبار القدرات فى كليه الشرطه النموذج " ب "
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    النموذج دا مش جايب فيه كل الأسئله بتاعته , ومش حاطتها بالترتيب , لكن دى معظم أسئلته
    * من هو رسام لوحة الموناليزا؟
    ( دافنشى )

    * الطائر الذي يلد ولايبيض؟
    ( الخفاش )

    * أصل كلمة خديوي؟
    ( فارسى )

    * أبعد كوكب عن الشمس؟
    ( بلوتو )

    * اين يوجد متحف الشرطة؟
    ( صلاح الدين بالقاهره )

    * في اي سنة تم اكتشاف المصباح الكهربائي؟
    ( 1809 ) على يد توماس اديسون علشان بردو ليها سؤال

    * كبر استاد كرة قدم في العالم؟
    ( البرازيل )

    * من مكتشف الهند؟
    ( فاسكو ديغاما )

    * من مكتشف جدول الضرب؟
    ( فيثاغورس )

    * كم يبلغ قطر الأمعاء الغليظة في الأنسان؟
    ( 2.5 سم ) تقريبا

    * ماهو اسم سيناءالقديم؟
    ( أرض القمر ) لأن اهلها قديما كانوا بيعبدوا القمر

    * ين يقع نهر ابردي ؟
    ( سوريـا )

    * دولة كانت تسمى افريقيا في الماضي ؟
    ( تونس )

    * اين يقع المقر الرئيسي لمنظمة الاوبك ؟
    ( فيينـا )

    * الدولة التي لاتنكس علمها في الحداد ؟
    ( السعـوديـه ) علشان عباره لا اله الا الله محمد رسول الله الى ع العلم

    * متى اسست منظمة الطاقة الذرية ؟
    ( 1957 )

    * عاصمة العراق ؟
    ( بغداااااد ) والله الواحد زعلان ع العواصم العربيه frown emoticon

    * معدن ينتج عند خلط القصدير مع النحاس ؟
    ( البرونز )

    * اعرض نهر في العالم ؟
    ( الأمازون )

    * من قائل (العدل جنة المظلوم وجحيم الظالم) ؟
    ( عمر ابن الخطاب ) أمير المؤمنين رضى الله عنه وارضاه

    * وحدة قياس الصوت ؟
    ( الديسيبل )

    * جريدة انشأت في عهد محمد علي باشا ؟
    ( الوقائع المصريه ) وهى أول جريه أنشأت فى مصر , وفيه سؤال تانى عن أول مجله ودى غير الجريده , المجله هى روز اليوسف

    * متى تم تاسيس جريدة الاهرام ؟
    ( 1875 )

    * ما هو نظام الحكم فى دوله ايطاليا ؟
    ( برلمانى )

    * من قائل شعب مصر اعظم شعوب الارض ويستحق جائزه نوبل للسلام ؟
    ( هاينز فيشر ) رئيس النمسا

    .... تمام دى معظم الأسئله الى ف نموذج 2
    وباقى الأسئله صح وغلط معظمهـا صح , وبردو هحاول اجيبهالكوا كلها كمان

    ودى صوره من نموذج " ب " فى اختبار القدرات لكليه الشرطه السنه دى 2013

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    * 3 : أسئله اختبار القدرات فى كليه الشرطه النموذج " ج "
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    دى كـل أسئله نموذج " ج " باجابتها

    1 :- من هما الثقلان ؟
    ( الانس والجن )

    2 :- من هو الفيلسوف الأول ؟
    ( أرسطو )

    3 :- اسم الطير آكل النحل ؟
    ( الوروار )

    4 :-من مخترع خيوط الجراحه ؟
    ( أبو بكر الرازى ) رحمه الله

    5 :- من مخترع قياس قوه الزلزال ؟
    ( ريختر )

    6 :- اين توجد قناه استاكيوس ؟
    ( الأذن )

    7 :- من هو الفيلسوف الهندي الذي وضع قصص كليلة ودمنة ؟
    ( بيدبا ) هندى
    8 :- ما هى اعلى قمه جبل فى العالم ؟
    ( ايفرست ) وهى من ضمن جبال الهيمالايا

    9 :- كم عدد الاعضاء الدائمين فى مجلس الأمن ؟
    ( 5 دول ) هما الولايات المتحدة الامريكية ــ الاتحاد السوفيتى ــ بريطانيا ــ فلانسا ــ الصين الشعبية

    10 :- ماذا يطلق على الجماعه من ثلاثه الى عشره ؟
    ( رهط )

    11 :- من اول اولاد آدم عليه السلام ؟
    ( قابيل )

    12 :- ما هو عدد اللترات من الدماء التى يحتاجها الدماغ البشرى لكى يعمل ؟
    ( 1000 لتر )

    13 :- ما هو ثانى اكبر بحر فى العالم ؟
    ( البحر الكاريبى )

    14 :- ما هى القاره التى لا تطل على المحيط الأطلسى ؟
    ( آسيـا )

    15 :- ما هو اسم المضيق الذى يصل بين البحر الأحمر وخليج عدن ؟
    ( بـاب المندب )

    16 :- ما هى اقدم عاصمة فى التاريخ ؟
    ( دمشق )

    17 :- ما هى عاصمه المملكه العربيه السعوديه ؟
    ( الرياض )

    18 :- من الخديوي الذي امر بحفر قناة السويس ؟
    ( سعيد )

    19 :- ما هى أكبر جزيرة فى البحر الأبيض المتوسط ؟
    ( صقليه )

    20 :- ما هو عدد الجزر التى تتكون منها الفلبين ؟
    ( 7100 )

    21 :- ما هو النهر الملقب بنهر العواصم ؟
    ( الدانوب )

    22 :- اين يصب نهر الأمازون ؟
    ( المحيط الأطلسى )

    23 :- ما هو أغلى المعادن الآتيه ؟
    ( الراديوم )

    24 :- ما هى المدينه التى يطلق عليها اسم مدينه النور ؟
    ( باغيس ) 

    25 :- على اى شخص يطلق لقب المخضرم ?
    ( من ادرك الجاهليه والاسلام )

    26 :- ماهي وحدة قياس التيار الكهربائي ؟
    ( الأمبير )

    27 :- ما هو عدد أيام شهر شباط/فبراير في السنة الكبيسة؟
    ( 28 )

    28 :- من هو مكتشف امريكا ؟
    ( كريستوفر كولومبوس )

    29 :- من هو مخترع المصباح الكهربى ؟
    ( أديسون )

    30 :- من قائل اتطلع الى زياره مصر والحديث مع الذين قاموا بالثوره ؟
    ( فستر فيله ) وزير الخارجية الألمانى

    31 :- ين يقع برج ايفيل ؟
    ( فرنســا )

    32 :- كم تبعد الشمس عن الارض ؟
    ( 150 مليون كم ) تقريبـا @ً

    33 :- كم عدد الجزر الرئيسية في جزر القمر ؟
    ( 4 )

    34 :- في أي الدول العربية يوجد نهر الأعوج والديراني؟
    ( سوريــا ) وأغلبيه الأسئله عن الانهار كانت فى سوريـا

    35 :- فى اى عام افتتحت قناه السويس ؟
    ( 1869 ) هى افتتحت مرتين لكن الأولى والى موجوده فى الاختيارات الصح 17 نوفمبر 1869 م

    الباقى فى النموذج دا أسئله صح وغلط
    روز اليوسف اول من أسست مجله فى مصر صح
    يقع نهر التايمز فى فرنســا خطأ لندن
    الخفاش هو الطائر الوحيد الذى يستطيع الطيران للخلف خطأ الطائر الطنان
    تركيا احدى دول حلف الناتو صح
    مقر محكمه العدل الدوله هى نيويورك خطأ فى هولندا
    شعار الشرطه السابق , الشرطه والشعب فى خدمه القانون

    والباقى موجود فى الصور لنموذج أسئله القدرات النموذج " ج"

    ودى صور نموذج " ج " فى أسئله اختبار القدرات لكليه الشرطه السنه دى 2013
    وش ورقه النموذج

    وظهر ورقه النموذج

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    * 4 : أسئله اختبار القدرات فى كليه الشرطه النموذج " د "
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    انا جمعت مجموعه من الأسئله الى فيه من الشباب ع الصفحه , بس على ما اجمع الباقى ومعايا كام صوره للنموذج
    واجمعلها اجابات واعدلها ان شاء الله

    س1 : كم عدد عظام الانسان ؟
    س2 : ماذا تسمي مدينه الضباب ؟
    س3 : ما هو الكائن الوحيد الذي ينام علي ظهره ؟
    س4 : ما اسم البرج المائل الذي يعد من عجائب الدنيا السبع ؟
    س5 : عاصمه السويد ؟
    س6 : عاصمه الامارات ؟
    س7 : ما هو الاسم الذي يطلق علي صفار البيض ؟
    س8 : ما الاسم الذي يطلق علي العشرين عاما ؟
    س9 : ما اسم الساعه الشهيره الموجوده في لندن ؟
    س10 : ما اسم المضيق الموجود بين البحر المتوسط والمحيط الاطلسي ؟
    س11 : في هذه الاختيارات هو من قال جمله شهيره عن ثوره 25 يناير ؟
    س12 : ما الحيوان الذي يلقب بسفينه الصحراء ؟
    س13 : ما هو اول نبي استخدم الحصان في المعارك ؟
    س14 : كم عدد الدول العربيه التي لا تطل علي البحر ؟
    س15 : ما اسم عمله الكويت ؟
    س16 : اين يقع برج ايفل ؟
    س17 : كم تبعد الشمس عن الارض ؟
    س18 : ما هو اكبر الكواكب ؟
    س19 : ماهي المدينه التي يطلق عليها مدينه النور ؟
    س20 : من هو مكتشف امريكا ؟

    2 – السمات امتي وايه نظامه ؟
    * السمات بتمتحنه يوم ما تسلم الملف ان شاء الله والامتحان عبارة عن 50 سؤال ب 4 اختيارات لكل سؤال وعشان تختار الاجابة بتظلل الدائرة اللي جنب الاجابة
    اهم حاجة تظلل الدائرة بالكامل واوعي اوعي اوعي تسيب سؤال حتي لو مش عارفه ومتتفاجئش لانك هتلاقي اسئلة رياضة بحته وكدة وهتشد ف شعرك ف اللي متعرفوش اعمله حادي بادي والوقت 5 دقايق بالثانية يعني يدوب تلحق تخلص .

    3 – نتيجة السمات امتي ؟
    * لو ناجح ان شاء الله هتوصلك رسالة ع الموبايل خلال 4 – 7 ايام كحد اقصي والرسالة بيكتب فيها ناجح ولا لأ ومعاد الكشف الطبي وعنوانه .

    >>>>>>ثالثاً : الملف الالكتروني :-<<<<<<

    في ناس كتير قلقانين من الملف الالكتروني .
    مفيش داعي للقلق ده هو ملف عادي زي الملف الورقي بس بتملاه ع الكمبيوتر (زي ملف شرطة كدة) وبتطبعه بعد ما تخلص .
    الملف عبارة عن بيانات أولية زي اسمك والمؤهل والثانوية والمجموع وكدة وبيانات والدك ووالدتك واخواتك واعمامك وعماتك والاخوال والخالات .
    لما بتملا الملف في حالة انك لسه مخلصتوش وهتكمل في وقت تاني هتدوس حفظ واكمال فيما بعد .
    لما تيجي تكمل هتفتح الملف وتدوس استكمال بس اوعي تدوس اكتر من مرة .
    لما تخلص الملف خالص هتدوس تسجيل والملف هيتحفظ فيه بياناتك بصيغة PDF ع المكان اللي هتحدده ع الجهاز .
    تاخد الملف ع فلاشة او اي حاجة وتروح تطبعه عشان هتقدمه مع الملف الكبير .
    البرامج المساعدة مهمة جدا خصوصا Adobe مش هتعرف تخلص الملف وتشوفه قبل ما تطبعه من غير ما تسطب البرنامج .
    البرامج المساعدة موجودة في فولدر ع الاسطوانة .
    الاسطوانة عليها كمان ازاي تملا الملف بشرح فيديو وكتابة .

    >>>>>>رابعاً : يوم تسليم الملف :-<<<<<<

    1 – ايه الحاجات اللي هاخدها معايا يوم التسليم ؟
    * املأ الملف بالكامل وثبت صورك فى الأماكن المطلوبة ويجب أن تكون الأختام واضحة والبيانات واضحة ولو فى حاجه مطلوب منها صورة معتمدة ومش معاك يبقا خد الاصل والصورة معاك الكلية وهما هيظبطوا كل حاجه
    ومحدش يسألنى املا الورق الكرتون ولا لأ
    املا كل الملف ما عدا الحاجات اللى الكلية بتملاها بنفسها زى الورقة الصفراء وورق الطبى
    لما تروح تسلم الملف تاخد معاك قلم جاف ازرق وصورك اللى اتصورتها وكارت التردد وبطاقتك ودباسة عشان لو فى حاجه هتدبسها وكارت الطول والوزن و 2 اكلاسيه
    ومن فضلكم محدش يناقشنى ف الحاجات اللى هتاخدوها عشان صدقونى هتحتاجوها

    2 – يوم التسليم النظام ماشي ازاي ؟
    * الدخول بيكون من باب استاد الكلية الحربية يعني باب رقم 7 لما بتدخلوا بتتوزعوا ع مظلات حسب الطول والمجموع والشعبة يعني العسكري هيقول اللي طوله مثلا 170 و65% ييجي كدة واللي طوله اقل من 170 و60% ييجي كدا .
    المهم هتقعدوا ف المظلة الخاصة بالكلية و4 ظباط هيراجعوا معاك الملف ولو لقوه مظبوط ومش ناقصه حاجه بيختم عليه ختم (روجع) ولو ناقص حاجه بيقولك ارجع اعملها وتعالى .
    بعد كده هتروحوا على شباك خاص بالكلية وهتسلموا الملفات والراجل بيلزق رقم القيد بتاعك ف الاماكن المطلوبة فى الملف وبيلزقلك واحد ع كارت التردد وواحد تانى ع ورقة نموذج اجابة السمات بعد كدة هتروح ع شباك تانى يختملك ختم (سمات) ع كارت التردد بعدها هتقعد فى مظلة تمتحن السمات .

    >>>>>>خامساً : أسئلة الطبي :-<<<<<<

    1 – الطبي بيتحدد امتي وازاي ؟
    * معاد الكشف الطبي وعنوانه بيجيلك ف رسالة نجاحك في السمات ع الموبايل والمعاد بتاع الطبي بيكون بعد وصول الرسالة بأسبوع تقريباً .

    2 – الكشوفات عبارة عن ايه ؟
    * رمد وعظام وجراحة واسنان وانف واذن وقاع عين وعمي الوان وتحاليل ف المعمل وموجات فوق صوتية وهكذا .
    الكشوفات كلها مكتوبة ف ورق الطبي ف الملف بس مش بالتفصيل .

    3 – ايه الحاجات اللي تسقط ف الطبي ؟
    * الليزك بيتكشف ف قاع العين واي عملية تصحيح نظر هتتكشف عشان الكل يبقا عارف وفنية عسكرية بس هي اللي بتاخد طلبة بنظارات .
    والفلات فوت والتقوس ف الرجلين والعمود الفقري واي جرح قديم ممكن يفضل ف جسمك او يكون خطر عليك وطبعا السكر وكل الامراض اللي مكتوبة ف اول الملف تمنع دخول الطالب الكلية .

    4 – هل ينفع اعمل عملية قبل الطبي ؟
    * لا مينفعش وهيكتشفوها وهتسقطك وكمان ف الطبي بتمضي اقرار انك معملتش اي حاجة تغير من حالتك الطبية ولو طلع كلامك غلط او زورت هيبقا عليك مسؤولية جنائية .

    >>>>>>سادساً : أسئلة الرياضي :-<<<<<<

    1 – البس ايه وانا رايح الرياضي ؟
    * هتلبس لبس رياضي لزوم الجري وكدة وهتجيب معاك مايوه عشان قفزة الثقة والسباحة .

    2 – هل قفزة الثقة والسباحة اجباري ؟
    * قفزة الثقة اجباري ومن ارتفاع 7.5 متر لو مقفزتش بعد الامر خلال 3 ثواني تسقط أما السباحة اجباري في الكلية البحرية فقط واختياري في باقي الكليات وهي لمسافة 50 متر .

    3 – درجة الرياضي كام والنجاح من كام ؟
    * الرياضي المجموع من 200 والنجاح من 100 .

    4 – الرياضي عبارة عن ايه ؟
    ***الأولاد***
    قفزة ثقة (اجباري) .
    - سباحة 50 متر في اقل من 60 ثانية > 20 درجة (وكل ما تتأخر في الوصول الدرجة تقل) ولو طولت عن
    - جري 1500 متر في 6 دقائق > 40 درجة (وكل ما تتأخر في الوصول الدرجة تقل) ولو طولت عن 7 دقائق مش هتاخد درجات .
    - عدو 100 متر في 14 ثانية > 10 درجات (وكل ما تتأخر في الوصول الدرجة تقل) .
    - المشي علي عارضة التوازن > في حالة المضي 10 درجات أما في حالة الوقوع 0 .
    - العقلة 10 عدات > 40 درجة (وكل ما تقل ف العدد تاخد درجة أقل) .
    - البطن عدد 40 مرة خلال 90 ثانية > 40 درجة (وكل ما تقل ف العدد أو تتأخر عن ال 90 ثانية الدرجة تقل) .
    - الضغط عدد 40 مرة خلال 60 ثانية > 40 درجة (وكل ما تقل ف العدد أو تتأخر عن ال 60 ثانية الدرجة تقل) .

    ***الاناث***
    - الضغط > 40 درجة .
    - الجري بين الحواجز بطريقة الزجزاج لمسافة 25 متر في 9 ثواني > 40 درجة .
    - المشي علي عارضة التوازن > في حالة المضي 10 درجات أما في حالة الوقوع 0 .
    - البطن عدد 20 مرة في الدقيقة لمدة دقيقتين يعني 40 عدة > 40 درجة .
    - الجري 400 متر في 65 ثانية > 40 درجة .

    >>>>>>سابعاً : أسئلة الظباط المتخصصين :-<<<<<<

    1 – التقديم بيكون امتي والتخصصات المطلوبة ايه ؟
    * التقديم بيكون ف الفترة ما بين شهر 10 لشهر 12 .
    والاعلان عن التخصصات بيكون ف شهر 10 تقريبا .

    2 – ايه النظام ف الظباط المتخصصين ؟
    * الأوراق المطلوبة للمرحلة الأولى
    1- كارت الطول والوزن (تم استلامه وقت سحب الملف)
    2- شهادة حسن سير وسلوك مرفقة بالملف يتم تحريرها بمعرفة الكلية المقيد بها الطالب
    3- صورة وجه بطاقة الطالب – صورة ظهر بطاقة الطالب
    4- صورة معتمدة من شهادة المؤهل أو بيان الدرجات
    5- أصل شهادة ميلاد الطالب المميكنة
    6- صور من شهادات التفوق الرياضي معتمدة من الاتحاد الرسمي للعبة إن وجد
    7- موقف الطالب من التجنيد أو نموذج 110 جند
    8- قيد عائلي للوالد
    9- صورة معتمدة من قرار الوصاية في حالة وفاة الوالد فقط
    10- في حالة عمل والد أو والدة الطالب بالأعمال الحرة يتم إرفاق المستندات التي تثبت ذلك من خلال البطاقة الضريبية والسجل التجاري أو حيازة الاراضى الزراعية أو خلافه
    11- في حالة سفر الوالد أو الوالدة للخارج يتم عمل توكيل لأحد الأقارب للتوقيع على الملف مع إرفاق صورة التوكيل المعتمد من جهة إصداره وصورة بطاقة الوكيل وصورة جواز السفر وصورة عقد العمل موثق من الخارجية وشهادة تحركات من مصلحة الجوازات والهجرة من مجمع التحرير
    12- في حالة وفاة الوالد ترفق شهادة الوفاة أما إذا كان أحدهما أو كلاهما بالمعاش يرفق بيانات المعاش معتمدة من المعاشات أو جهة العمل قبل الخروج على المعاش
    13- صورة وجهة بطاقة الوالد – صورة ظهر بطاقة الوالد
    14- صورة معتمدة من مؤهل الوالد إن وجد
    15- صورة وجه بطاقة الوالد صورة ظهر بطاقة الوالدة
    16- كارت طولي للوالدين معا وفى حالة الطلاق أو الانفصال أو السفر لأحد الوالدين يتم تثبيت صورة منفردة مع كتابة السبب خلف الصورة وفى حالة وفاة أحدهما يتم تثبيت صورة للذي هو على قيد الحياة
    17- صورة معتمدة من مؤهل الوالدة ان وجد
    18- صورة من مستندات الأملاك والمدخرات للوالد والوالدة
    19- لا تكتب رقم القيد
    20- يتم حساب عمر الطالب من 1/1/2014
    - الشروط العامة :
    ـــــــــــــــــــــ
    * يشترط في جميع المتقدمين أن يكون الطالب مصري الجنسية ومن أبوين وجدين مصريين من غير طريق التجنس وألا يكون الطالب أو أبويه مكتسبين جنسيات أخرى أو متقدم أحد منهم للحصول على جنسية أخرى .
    * ألا يكون المتقدم قد سبق الحكم عليه بعقوبة جنائية أو في جريمة مخلة بالشرف ، وأن يكون حسن السير والسلوك ، وألا يكون قد استقال أو فصل تأديبياً من أي كلية أو معهد عسكري أو مدرسة عسكرية .
    * أن لا يكون قد أعفى من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية ، وأن يتم إرفاق بيان المعاملة التجنيدية ، وأن يجتاز جميع الاختبارات والفحوصات الطبية والبدنية التي يحددها مكتب تنسيق القبول وفقاً للمستويات المقررة ، ولا يجوز إعادة الكشف على الطالب في نفس الدفعة المتقدم لها في حالة عدم اللياقة الطبية .
    * ألا يقل الطول للذكور عن [ 170 سم ] والإناث عن [ 155 سم ] .
    * ويسمح للضباط الاحتياط والمكلفين وأفراد القوات المسلحة الموجودين بالخدمة بالتقدم لهذه الدفعة بنفس الشروط .
    - مدة الدراسة :
    ـــــــــــــــــــ
    تتراوح مدة الدراسة من [7-6] شهور بالكلية الحربية لجميع التخصصات ويمنح الخريج شهادة إتمام الدراسة العسكرية .

    >>>>>>ثامناً : أسئلة متنوعة :-<<<<<<

    1 – هل يجوز التقديم بعد مضي اكثر من سنة علي التخرج من الثانوية ؟
    * لا يجوز .

    2 – هل يشترط النجاح ف السنة الاولي بالجامعة لكي اتقدم ؟
    * يشترط النجاح بتقدير للمقيدين بكليات ومعاهد ولو شايل مادة او اتنين بس مكتوبلك ناجح وبتقدير عادي تقدر تقدم .

    3 – ينفع اقدم وجدودي او الابوين مش مصريين او واخدين الجنسية عن طريق التجنس ؟
    *لا يجوز .

    4 – هل انا ملزم بتقديم الملف في الميعاد المحدد ؟
    * لا انت غير ملزم بتقديمه في الميعاد المحدد بشرط ألا تتجاوز الحد الاقصي وهو 14/8 .

    5 – هل في تقديم شرطة وحربية للبنات بعد الثانوية ؟
    * لأ البنات ملهمش تقديم الا بعد الجامعة يعني يقدموا ظباط متخصصين . لكن بعد الثانوية ملهمش غير معهد فني تمريض فقط .

    6 – هل انا بختار الكلية بمزاجي او بكتب رغبات ؟
    * لا انت بتقدم ف مكتب التنسيق هو ملف واحد لكل الكليات ولما بتسلمه بيرشحوك للكلية المناسبة حسب الطول والشعبة والمجموع يعني مش بتختار الكلية بمزاجك .

    7 – اروح الكلية الحربية ازاي ؟
    * المواصلات من ميدان رمسيس تركب الكلية الحربية مكتب التنسيق ده للى هيشتروا الملف .
    اما وقت تسليم الملف بيكون من باب استاد الكلية الحربية .
    او تركب مترو خط العتبة – العباسية هتطلع من محطة مترو العباسية هتلاقى مكروباصات بتودى الكلية الحربية .

    8 – لو انا عملت اعادة تصحيح ف نتيجة الثانوية وعايز اضيف الدرجة الجديدة ف الملف اعمل ايه ؟
    * هتجيب شهادة الثانوية الجديدة اللي هتستلمها في حالة حصولك ع درجات من اعادة التصحيح + الشهادة الاصلية قبل تعديل الدرجات وتقدمهم لمكتب التنسيق .

    9 – لو الثانوية بتاعتي من الخارج اعمل ايه ؟
    * بتقدم الشهادة للمجلس الأعلي للجامعات لمعادلة المجموع والنسبة المئوية واحضار الشهادة لمكتب التنسيق بعد اتمام معادلتها .

    10 – لو عندي دور ثاني ف المواد اعمل ايه ؟
    * هتبلغ الظابط المختص لما تسلم الملف وهتجيب الشهادة بعد النجاح ف الدور الثاني تقدمها قبل الهيئة .

    11 – القيد العائلي استخرجه منين وازاي ؟
    * القيد العائلي من السجل المدني بتقدم صورة بطاقة الوالد + صورة بطاقة الوالدة + وثيقة الزواج كمبيوتر (أو الطلاق في حالة الطلاق) + صورة بطاقتك انت واخواتك ولو اخ ملوش بطاقة بتقدم صورة شهادة ميلاده (ولو في فرد من الاسرة متوفي بتقدم صورة شهادة وفاته) .
    لما بيطلع القيد العائلي هتلاقي ف ضهر الورقة مكان يمضي عليه صاحب القيد اللي هو والدك مش انت اللي تمضي ركزوا معايا القيد بيكون باسم الاب لانه رب الاسرة .

    12 – القيد للجدين اطلعه منين وازاي ؟
    * من السجل المدني بتقدم للقيد بتاع الجد للوالد صورة شهادة الميلاد للجد (أو الوفاة في حالة الوفاة) + صورة شهادة ميلاد زوجة الجد (أو الوفاة في حالة الوفاة) + صورة قسيمة الزواج كمبيوتر (أو الطلاق في حالة الطلاق) + صور شهادات ميلاد الأبناء يعني اعمامك وعماتك بما فيهم والدك (أو الوفاة في حالة الوفاة) .
    * القيد بتاع الجد للأم صورة شهادة الميلاد للجد (أو الوفاة في حالة الوفاة) + صورة شهادة ميلاد زوجة الجد (أو الوفاة في حالة الوفاة) + صورة قسيمة الزواج كمبيوتر (أو الطلاق في حالة الطلاق) + صور شهادات ميلاد الأبناء يعني اخوالك وخالاتك بما فيهم والدتك (أو الوفاة في حالة الوفاة) .

    13 – اقدم الملف امتي لو مش مكتوب معاد التقديم ؟
    قدمه بعد سحبك للملف ب 15 كحد ادني وقبل 14/8 كحد اقصي .

    14 – هل السباحة شرط أساسي ؟
    * السباحة اجباري في الكلية البحرية أما باقي الكليات اختياري بس خد بالك السباحة 20 درجة في الرياضي يعني ممكن تفرق معاك لو انت مقصر ف حاجة تانية .

    15 – المقاس بتاع سحب الملف معتد به ؟
    * لا ده بيكون قياس مبدئي ملوش لازمة المهم القياس بتاع اول يوم طبي .

    >>>>>>تاسعاً وأخيراً : ملاحظات هامة جداً جداً جداً :-<<<<<<

    1 – رقم القيد بتستلمه يوم ما تسلم الملف .
    2 – كارت التردد يكون معاك ف كل اختبار وبطاقتك اوعي تنساهم والا مش هتخش الاختبار .
    3 – ممنوع التخلف عن موعد الاختبار لأي سبب كان .
    4 – ف الطبي لازم تكون حالق شعرك ع درجة 1 وحالق سوالفك ودقنك واللازي منه (احم احم) . وتكون لابس سلب ابيض شكل 7 ممنوع تلبس بوكسر او شورت الكلام واضح .
    5 – اول يوم طبي تاخد معاك قلم جاف عشان هتملا شوية بيانات .
    6 – يوم الرياضي تروح بلبس رياضي .
    7 – ف الهيئة ان شاء الله ربنا يوعدنا كدة تروح بقميص ابيض نص كم وبنطلون اسود وشراب وجزمة سودا .
    8 – ازاي تعرف ان وزنك مناسب ؟
    * بص يا سيدي الوزن يكون متناسب مع الطول بالزيادة والنقصان 10 كيلو يعني لو طولك 170 يبقا الوزن المناسب ما بين 60 ل 80 ولو طولك 180 يبقا الوزن المناسب ما بين 70 ل 90 وهكذا .
    9 – اللي عايز يزود وزن عليك وعلي الحلويات والمعجنات والمخبوزات والبيبسي والشوكولاتة خصوصا قبل ما توزن عاوزك تضرب كيلو بسبوسة ولتر بيبسي واوعي تخش الحمام وتروح توزن ع كدة هتلاقي وزنك ضارب 
    10 – اللي عايز يخس يجري كل يوم ع الريق مش اقل من نص ساعة وميشربش مياة كتير ف الوجبات ومتطفحش كتير ع الفطار وياريت لو تنزل لكابتن جيم يخسسك بس لو راجل استحمل 
    11 – صور كل الاوراق اللي هتحطها ف الملف عشان هتحطهم ف ملف المرحلة الثانية بعد الطبي ان شاء الله .

    بالنســبة لكــلية الشــرطة ...
    زى ما قولنا اول يوم هتسحب الملف وهتمتحن قدرات
    قدرات يعنى اسئلة عامة عن مصر ( تاريخ - جغرافيا - رياضة ) كدة يعنى
    لو نجحت وظهر ع النت لائق هتروح فى اليوم اللى اتحدد ليك تقيس وزن وطول
    لو نجحت وظهر لائق هتروح فى الميعاد اللى اتحدد ليك علشان تمتحن طبى

    الطبى عبارة عن :

    هتروح تقعد فى مكان كدة لحد ما الدكاترة كلهم يجوا ويجهزوا بعد كدة خدمة الطلبة هتقسمكوا على مجاميع كل مجموعة 20 طالب تقريباااا
    هيبقى معاهم امين شرطة او واحد من الكلية مسئول عن المجموعة دة من اول اختبار لحد اخر اختبااار
    كل واحد يحفظ رقم المجموعة بتاعتة ورقمة كام فى المجموعة علشان ميتوهش
    هيخدكوا ورا بعض وتطلعوا تقلعوا هدومكوا وهتختبروا بالبطاقة بس
    هتروحوا ودام ظابط يشوف البطاقة واسمكوا وبعد كدة تروحوا تكشفوا بقة الطبى مجموعة مجموعة
    الكشوفات هى : جراحة وعظام ورمد وبياخدوا منك عينة دم وجلدية والكشف العام ( تقريبا فى اختبارات تانية بس انا مش فاكر اسمها بس هتلقوها فى الكتاب اللى استلمتوة مع الملف )
    الموضوع مش بياخد اكتر من نص ساعة للمجموعة ان شاء الله ومفيش كشف بالترتيب يعنى حسب م الامين اللى معاكوا يدخلكوا
    والكشف العام دة بيبقى عبارة انى لواء او عقيد ومعاة ناس تانية بيشوفوا شكلك العام فية حاجة ولا ولا .. والصح انهم بيشوفوا الطلبة اللى سقطوا فى حاجة اثناء الكشوفات وبيتاكدوا اذا كان الكشف دة بيسقط فعلا ولا لا
    يعنى لو سقطت فى حاجة عبيطة وانت بتكشف ممكن الكشف العام دة يعديك منها لو عادية مش هتاثر عليك
    وبعد كدة تلبسوا وتروحوا
    وربنا معــاكوا ان شاء الله

    الطبى النفسى فى كلية الشرطة ...

    مبروووك لكل الناس اللى وصلت للطبى النفسى وعقبال الباقى ان شاء الله
    الطبى النفسى عــبارة عن :
    انت هتروح تفضل هناك لحد ما الدكتور يجى وبعد كدة هيقولوا اللى اسمهم اولة حرف كذا يجى هنا او هينادوا على الاسامى اللى فى الكشف حسب ما عايزين هما
    بعد كدة هتروح تراجع اسمك وتدخل تمتحن طبى نفسى
    هتقعد كدة فى فصل وتستلم ورقة هتجاوبها
    الوقت هيكون براحتك ان شاء الله بس مش اوى يعنى
    الاسئلة كلها اسئلة نفسية وشخصية يعنى خاصة بيك ( علشان محدش يقولى ممكن نموذج للاسئلة دة )
    انا مش فاكر هما كام سؤال بالظبط بس تقريبا 40 والاجابات كلها يا اما بنعم او لا او ربما بس مش اكتر
    وسؤال رياضة ذكى كدة وتكتب حكمة من دماغك وتشرح معناها بس كدة
    بعد كدة بترجع تقعد تانى فى مكان ويا اما بينادوا على اسمك وبتاخد كارت التردد وتروح تستنى النتيجة
    يا اما بتفضل قاعد لحد ما ينادوا على اسمك علشان تدخل للدكتور وهتقعد مع الدكتور
    فى دكتور هيبقى كويس هيتكلم معاك براحة خالص وهيحاول يدرس حالتك عن طريق اجابتك على كام سؤال كدة
    وفى دكتور هتلاقية رخم بيحاول يستفذك اوووى علشان يعرف اخرك اية بس
    وبعد كدة بتروح البيت وبتستنى النتيجة ع النت ومفيش ميعاد معين لظهور النتيجة
    اليوم دة هيبقى طويل اوى اوى اوى فا اللى اهلة هيكون معاة احسن انة يخليهم يروحوا ويجوا لما انت تخلص لانك هتقعد فترة طويلة جوة
    اللى بيدخل للدكتور دة بيبقى مثلا فى ورقتة حاجة الدكتور حابب يسئلة عليها كدة يعنى
    ومفيش حاجة اسمها اجابتى صح ولا غلط دة شغل طب نفسى يعنى لو دخلت للدكتور مش معنى كدة انك سقط فى الامتحان
    وربنا معاكوا ان شاء الله


    الطبى النفسى فى كلية الشرطة ...

    مبروووك لكل الناس اللى وصلت للطبى النفسى وعقبال الباقى ان شاء اللهالطبى النفسى عــبارة عن :انت هتروح تفضل هناك لحد ما الدكتور يجى وبعد كدة هيقولوا اللى اسمهم اولة حرف كذا يجى هنا او هينادوا على الاسامى اللى فى الكشف حسب ما عايزين همابعد كدة هتروح تراجع اسمك وتدخل تمتحن طبى نفسىهتقعد كدة فى فصل وتستلم ورقة هتجاوبهاالوقت هيكون براحتك ان شاء الله بس مش اوى يعنىالاسئلة كلها اسئلة نفسية وشخصية يعنى خاصة بيك ( علشان محدش يقولى ممكن نموذج للاسئلة دة )انا مش فاكر هما كام سؤال بالظبط بس تقريبا 40 والاجابات كلها يا اما بنعم او لا او ربما بس مش اكتروسؤال رياضة ذكى كدة وتكتب حكمة من دماغك وتشرح معناها بس كدةبعد كدة بترجع تقعد تانى فى مكان ويا اما بينادوا على اسمك وبتاخد كارت التردد وتروح تستنى النتيجةيا اما بتفضل قاعد لحد ما ينادوا على اسمك علشان تدخل للدكتور وهتقعد مع الدكتورفى دكتور هيبقى كويس هيتكلم معاك براحة خالص وهيحاول يدرس حالتك عن طريق اجابتك على كام سؤال كدةوفى دكتور هتلاقية رخم بيحاول يستفذك اوووى علشان يعرف اخرك اية بسوبعد كدة بتروح البيت وبتستنى النتيجة ع النت ومفيش ميعاد معين لظهور النتيجةاليوم دة هيبقى طويل اوى اوى اوى فا اللى اهلة هيكون معاة احسن انة يخليهم يروحوا ويجوا لما انت تخلص لانك هتقعد فترة طويلة جوةاللى بيدخل للدكتور دة بيبقى مثلا فى ورقتة حاجة الدكتور حابب يسئلة عليها كدة يعنىومفيش حاجة اسمها اجابتى صح ولا غلط دة شغل طب نفسى يعنى لو دخلت للدكتور مش معنى كدة انك سقط فى الامتحانوربنا معاكوا ان شاء الله

    تسليم الملف ووثائق التعارف بكــلية الشرطة :


    * الملف و عدد 3 نسخ من وثائق التعارف الحديثة ( كل نسخة 35 ورقة ) و التى يتم تحميلها من موقع معرفة نتائج الاختبارات الخاص بكلية الشرطة و يتم ملؤها بخط اليد
    ‫#‏بعد‬ اختبار الطبى نفسى يتم التسليم و تحديد معاد الاختبار الرياضى
    ‫#‏ملاحظات‬
    *كتابة جميع الاسماء رباعية و الرقم القومى لها كاملا 14 رقما
    *كتابة الرقم القومى لجميع الاسماء و بدون اى استثناء
    - من توفى قبل استخدام الرقم القومى يتم استخراج " تعذر " من السجل المدنى
    - المواليد اكبر من 3 شهور يتم كتابة الرقم الموجود اعلى شهادة الميلاد و هو الرقم القومى
    - للمرة الثانية لا يوجد استثناء للاسم الرباعى او الرقم القومى حتى و لو لفرد واحد فقط
    -العنوان يتم كتابته بالتفصيل
    -- المدن : المحافظة ثم اسم المركز ثم الحى ثم اسم او رقم الشارع ثم رقم العمارة
    -- القرى : المحافظة ثم المركز ثم القرية ثم بجوار ( مسجد او مدرسة او جهة حكومية او ... )
    * شهادة الثانوية او بيان درجات ( و شهادة التخرج الجامعية او الافادة مدون بها النسبة المئوية و التقدير العام بالنسبة لقسم الظباط المتخصصين )
    *شهادة ميلاد كمبيوتر
    - قيد عائلى كمبيوتر للوالد
    - نموذج 17 أ من السجل المدنى و الاستلام حسب السجل المدنى
    * بيان الحالة الوظيفية للوالدين اذا كانوا يعملون فى القطاع الحكومى او قطاع الاعمال الخاص
    *بيان ما يدل على دخل الاسرة
    - بيان مفردات مرتب للعاملين بالحكومة
    -السجل التجارى و البطاقة الضريبية للعاملين بالاعمال الحرة و الحيازة الزراعية لمالكى الاراضى الزراعية و المزارعين
    -ايجار الشقق السكنية او المحلات لا يتم اعتبارها من مصادر دخل الاسرة حتى مع وجود العقد او حتى الموثق من الشهر العقارى و لكى يتم اثباته يجب احضار شهادة من الضرائب تفيد بتسديد الضرائب المستحقة من ايجار الشقة او المحل
    - لا يتم اعتبار الحسابات الجارية بالبنوك او شهادات الاستثمار من مصادر دخل الاسرة و لكن يتم اعتبار الودائع الغير قابلة للانكسار حتى 5 سنوات مع وجود شهادة من البنك باثباتها و نسبة الفائدة منها
    * مؤهل الوالدين
    - المستخرج حديثا و الممكن استخراجه يتم استلام الاصل
    - المؤهلات القديمة و الغير ممكن استخراجها يتم احضار الاصل و صورة منه و يتم استلام الصورة بعد الاطلاع على الاصل
    *اقرار الذمة المالية و استمارة 8 جند
    - الذمة المالية من مكاتب البريد ب 2 ج تقريبا
    -8 جند من مديرية الامن او قسم الشرطة ( احيانا) ب .5 ج و صورة البطاقة
    * فيش جنائى
    - يدوى ب 6 ج و صورة شخصية من اى قسم شرطة و الاستلام بعد 3 ايام او اكثر
    - كمبيوتر ب 15ج من اقسام شرطة معينة و الاستلام بعد يوم
    * 8 صور شخصية



    الاختبار الرياضى فى كليه الشرطه


    بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بص ياسيدى .. بعد ماتدخل الكشف الطبى فى كليه الشرطه , والحمد لله خلاص ظهرت نتيجته ونجحت فيه , هاتدخل ع الرياضى

    فالأول بعد مانتيجت الطبى بتاعتك تظهر , تجهز ملفك الى اشتريته من كليه الشرطه , وتجهز وثائق التعارف الى حملتها من ع النت
    وتملاهم تمام , وتروح كليه الشرطه فى اللجنه بتاعتك وتسلم الملف و3 وثائق التعارف فى اللجنه وهايراجعهم معاك ظابط مختص
    ولما يتقبلوا هايحددلك ميعاد الاختبار الرياضى بتاعك

    تمام هاتروح بقى ف الميعاد الى اتحددلك للرياضى ومعاك
    طبعاً أساسى بطاقتك الشخصيه , وبطاقه التردد بتاعتك
    وصحيفه الحاله الجنائيه , أو ايصال يفيد انك مطلعها
    و2 صور لك و علان بردو هاتملى كارت " قفزه الثقه والمهارى "
    ومعاك شورت ( هتأدى بيه اختبار قفزه الثقه )
    و هدوم رياضيه ( هتأدى بيه تمارين الاختبار الرياضى
    وكوتش تعرف تلبسه وتجرى بيه علشان الاختبار

    تمام وهاتروح بقى الكليه ودخولك هايكون من بوابه 5 بردو , الساعه 8 الصبح تكون هناك جوا الكليه

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    تمام دول 8 نصايح بقى قبل ماتدخل الرياضى

    1 :- حاول بقدر الامكان قبل اختبار الرياضى تجرى كتير وتعمل تمارين كتير وتحاول بقدر الامكان تتعود على التمارين الى هاتختبرها فيه وتعملها مع نفسك كتير قبل ماتروح تختبر فيها

    2 :- حاول قبل ماتروح للرياضى تكون نايم وقت كويس ( من6 الى 8 ساعات ) ولما تصحى تفطر فطار كويس مش كتير قوى ولا قليل قوى
    وتشرب شايك وتظبط نفسك , وتدخل الحمام قبل ماتسافر :)

    3-4-5-6 :- *** ابعد عن العاده السريه ***

    7 :- حط حلمك قدامك فى كـل اختبار بتأديه وارسم خريطه مجهودك فيها وانك تستحقها , وان اكيد ربنـا معاك وانك لازم تعمل الى عليك , وانت هتأدى كـل اختبار زى مامطلوب منك ان شاء الله

    8 :- ماتمسكش مع الكباتن الى بيختبروك هناك واتكلم باحترام وطيع الكلام فى الى يقولوه لك , لما يقولك اقفز اقفز روح تروح تعالا تيجى طالما مافيهاش تناكه او عدم احترام لك , علشان تأدى اختبار ك وتخلصه تمام

    لما تروح بقى الكليه وتدخل الرياضى
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    والاختبار اقدر اقسمه ليك على نوعين
    الأول اختبار اجبارى التقييم فيه بيكون بلائق او غير لائق
    واجبارى يعنى لازاام انك تعمله , ومن غير ماتعمله مش هاتكمل الاختبارات , وهوا اختبار مالوش درجات , بس عملته او مش عملته

    *ــــــ* أولاً اختبار قفزه الثقه
    ودا بيكون أول حاجه وهى قفزه الثقه ف كليه الشرطه
    وهى عباره عن قفزه من ارتفاع 7.5 متر من منصه قفزه الثقه بحمام السباحه فى كليه الشرطه , فى حمام السباحه وعمقه تقريبا 8 م

    هاتقفوا طابرو تحت وهاتطلعوا تلاته تلاته ع المنصه , هايكون معاكم فوق كابتن , وتحت كابتن قاعد ع كورسى وقدامه طاربيظه , بيكون ماسك فى ايده ورقتين انت بتملاهم ومكتوب فيهم اسمك ( كارت قفزه الثقه ) ومعاه قلم علشان يكتبلك النتيجه
    أول ماتطلع فوق ويجى الدور عليك تقول اسمك رباعى بصوت عالى
    وبعدين الكابتن الى تحت هايقولك ( اقفز أو نط أو هب أو اى حاجه )
    تسمع كدا من غير تردد او تفكير فى اى حاجه تنط ع طول
    بأى شكل بقى مش اشكال المهم انك تنط فى الميه
    وع فكره مايشترطش انك بتعرف تعوم عادى , وبيكون فيه منقذين فى حمام السباحه مستنينك تحت واحبال وعوامات وشغل عالى :)
    بس انت تنط ومالكش دعوه

    والى بيتخلف بعد مايسمع الامر بالقفز بعدها ب 3 ثوانى او بيروح ع طرف المنصه ويرجع تانى , بيعتبر انه راسب وغير لائق , والكابتن بيقوله لف البس هدومك وروح
    والتقييم بيكون ( لائق ) أو غير لائق )

    ودى صوره لحمام السباحه فى كليه الشرطه الى هتأدى فيه قفزه الثقه

    ودا فيديو عن قفزه الثقه فى كليه الشرطه السنه الى فاتت ساعت الاختبارات فى الكليه

    *ــــــ* ثانيـا ( المهارى )
    بعدين لما تعدى قفزه الثقه ان شاء الله
    هاتلبس هدومك وهاتروح فى مكان ورا حمام السباحه ع طول
    وهتأدى تانى حاجه من الاختبارات الاجباريه الى من غير درجات وهى ( المهارى )
    والمهارى دا ياباشا عباره عن :
    تقف فى وضع الاستعداد للجرى الى هوا ايدك وركبك ع الأرض ومستعد للجرى , لما تسمع الأمر بالبدء
    هاتجرى مسافه حوالى 20 م
    وبعدين تعدى تحت مانع ارتفاعه حوالى 80 سم وطوله حوالى 2 م
    وبعدين هتلاقى كوره قدامك تشيلها ف ايدك وتجرى بيها لمسافه حوالى 10 م
    (( وخلى بالك بقى ياباشا , الكوره دى تقيله مش خفيفه , وزنها حوا7 الى 8 كيلو )) هاتقولى وايه يعنى , أقولك مانا عارف انه ايه يعنى , لكن المشكله شباب كتير بيجرى ولما بيوصلها يحسبها خفيفه خالص فمش بيمسكها بمضير :) فاما تقع منه او يتكعبل او يقف ويرجه تانى او مشاكل كدا بتبقى تحصل وقتها , فاعمل حسابك انك تمسكها جامد :)

    بعدين هاتسيبها وتجرى حوالى 5 م وتنط فوق صندوق ارتفاعه حوالى 1.20 م و وبعدين تنهى اختبار المهارى بجرى حوالى 10م

    وكل دا وفيه وقت شغال لك بيحسب الزمن الى هاتقضى بيه المهارى دا , واعمل حسابك ان الاختبار دا مطلوب منك بس تعمله فى 33 ثانيه مش اكتر , ولو عملته فى اقل من 33 ثانيه هايقولك انت غير لائق

    بص هوا سهل ماتتخضش وان شاء الله هاتعمله فى اقل من كدا
    لكن مشكلته فى الزحمه والناس كتير بيعملوه ف وقت واحد حاول تخلص نفسك من البدايه وتعمله ع طول وماتزحمش مع حد وان شاء الله هاتعديه تمام

    *ــــــ* ثالثــاً ( الاختبارات البدنيه )
    بعد ماتعدى المهارى ان شاء الله , الى هايعديه هايخدوكوا مجموعات وتركبوا اتوبيسات هاتروحوا ع استاد كليه الشرطه
    وهنـاك هاتعملوا الاختبارات البدنيه وهى

    الأول جرى لمسافه 800 م
    ( وهى بتعتبر سباق بتقفوا جنب بعض وتجروا , وفى دى فيه ناس بتبدأها سريعه قوى وتهنج ع آخر 100 متر ع النهايه , فحاول تكون ذكى وتوزع مجهودك ع المسافه بحيث زى ماتبتديها بسرعه تنهيها بنفس السرعه )

    بعدين جرى سباق بردو مسافه 60 متر
    ( ودى هات فيها أخرك فى السرعه , سباق لمسافه 60 متر )

    * شد العقله
    ( والعقله هنـا بيكون ظهر كف ايدك هوا الى نحيه وشك , مش الى انت متعود عليها , وزى ماتجيب فى العد بيتحسبلك , وانت وشطارتك زى ماتجيب , بس الى ف المضمون 20 عده يبقى كويس ) والتمارين الى زى دى علشان تتدرب عليها هى بالتعود , لما تعملها مره واتنين وعشره مع نفسك هاتتعود عليها , وهاتتقنـها بسهوله )

    * بعدين الوثب من الثبات لمسافه حوالى 2.40 سم

    * واخيرا ثنى الجذع للامام من وضع الجلوس للوصول الى ابعد مسافه باليدين :) وماتقوليش يعنى ايه :D

    وبس كدا ياباشا تكون اختبار الرياضى خلص

    وكـل اختبار من دول ( بتاع البدنى ) ليه درجات وانت وشطارتك , وكل واحد ليه 80 درجه بمجموع فى النهايه 400 درجه
    لو جبت اقل من نص ال 400 درجه للأسف هايحسبوهالك غير لائق رياضى , وتقدر بعد كدا تعمل التماس او تظلم وتعيد الرياضى , بس حاول بقدر الامكان تجهز نفسك للرياضى قبلها بفتره

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بعد كدا بقى لما تخلص اختبارك الرياضى هاتروح البيت
    وتستنى نتيجته ع النت بردو
    بتظهر من يومين ل 4 ايام ماتقلقش هى هاتظهر يعنى هاتظهر
    لكن باذن لما تظهر تكون لائق ومنقول للاختبار الى بعده ان شاء الله
    الى هوا اختبار ( السمات ) :)

    انا كنت نزلته قبل كدا من فتره ع الصفحه لكن نزلته تانى علشان الشباب الى بيسأل قبل ما حد يروح يختر الرياضى
    وان شاء الله يارجاله احنا مع بعض بردو للنهايه واى جديده نقوله

    وباذن الله الكل يعديه ويبقى تمام :)
    .
    .

     09. اســئلة الســـمات واستفسارتهااا

    بالنسبه للناس اللى سألت على اسئله سمات الشرطه

    اللى هى التانيه اللى بعد الرياضى

    انا حاولت والله ادور على اسئله محدده انزلها

    بس مفيش نماذج والجو دة

    لانى الامتحان على الكمبيوتر .

    وكلها اسئلة شخصية يعنى لو مثلا كنت لابس لبس نضيف

    ورايح تقابل ناس مهمة وعربية جت رشت عليك ماية

    هتشتمهم ولا هتسامح وتطلع تغير هدومك

    ولا هتاخد نمرة العربية كدة يعنى .

    هو سؤال واربع اختيارات وساعتين تقريبا

    . وكل الاسئلة علشان يعرفوا رد فعلك بس .

    يعنى عاوزه رد بذكاء واجابه مقنعه

    الكلام ده للناس اللى هتنجح فى الرياضى


    بس بتتأخر شويه بعد نتيجه الرياضه بممكن اسبوعين او تلاته 

     10. كـــشف الهــــيئة 


    كـــشــف الهــيئة فى كـــلية الشرطة :
    بص بقة يا نجم
    زى ما بيقولوا كدة خلاص فاضل على الحــلم خطوتين :D
    اول خطوة هيئة وتانى خطوة الطبى المتقدم ودة حاجة عادية جداا ان شاء الله

    المهم بقة الهيئة هتبقى عبارة عن اية :

    لما يتحدد لك الهيئة سواء على النت او روحت الكلية حددت
    هتروح تحلق شعرك 3 ميرى والسوالف تتشال وتبقى حالق دقنك
    وتنزل تشترى قميص ابيض بكوووووم وبنطلون اسود بتاع البدلة دة وجزمة سوداااا وحزااام اسوووود
    وتراعى انهم يكونوا مظبوطين عليك اوووى
    وطبعا جو تشمر الكم علشان الدنيا حرر وكدة بلاش
    وتطلع القميص برة البنطلون دة طبعا العبيط بس اللى بيعمل كدة
    وتلبس ساعة وتبقى مظبط نفسك على الاخر وشيك كدة
    هتروح فى اليوم اللى اتحددلك هتدخل البوابة هتلاقى اتوبيسات واقفة مستنياك هتودين لمكان كشف الهيئة سواء فى المبنى او مكان الاحتفالات يعنى على حسب مش لازم يبقى فى مكان معين
    هتروح تقعد مع لجنتك لحد ما يجى الدور عليك وهتعرف رقمك وتفضل حافظة على طول
    الكشف هيبدأ على 9 او 10 ان شاء الله حسب ما رئيس الاكاديمية يوصل
    اول ما يوصل الامناء هناك هيقولولك تدخل منين وتدخل ازاى وكدة وهتلاقى طالب بينادى عليك قبل ما تدخل بصوت عالى انت ترد وتقول افندم بصوت عالى بردة
    طبعا ناس كتير هناك هتروح تسئل الامناء دول هو الكشف صعب !! هو اية اللى بيحصل !! هما بيسئلوا اية !!!
    بص انت هتدخل تقف على بتاعة زى منصة كدة بس صغيرة
    اول ما تقف هتقول اسمك على طول رباعى والهواية المفضلة وبس وهما الامناء هيقولولك قبليها تقول حاجة تانية ولا ولا بس
    طبعا تقول بصوت عااالى وكويس وتبقى واثق فى نفسك كدة مش خايف
    ناس هتقولك اوعى تبص فى عين حد من رئيس الاكاديمية ولا مدير الكلية انا بقولك لا بص عادى وهما بيكلموك
    احنا قالولنا متبصش بس ناس دخلت مبصتش كان رئيس الاكاديمية بيقولهم مش باصيصلى لية
    فا توقف تبص على اللى فى النص اللى هو رئيس الاكاديمية ولو حد سئلك تبصلة وترد علية
    وانت بعد ما تقول اسمك وهوايتك يا اما هيقولك ماشى اتفضل يا اما هيسئلك على حاجة فى بياناتك وبيانات اقاربك بس
    شوفتوا الموضوع بسيط جدا اازاى
    انت لو باباك بدون مؤهل ومامتك بدون مؤهل ودخلتلهم وانت واثق من نفسك والله هتنجح
    واحد عدى كل الاختبارات دة ورئيس الاكاديمية شاف واحد داخل راجل كدة واثق من نفسة يرفضوا لية !!!
    اهم حاجة انى الناس اللى هتبقى اخر لجنة تدخل هيدخلوا على الساعة 3 او 4 كدة مثلا فا خلى بالك على هدومك لحسن تتوسخ ولو حد مستنيك برة خلية يروح اول ما يوديك وانت قبل ما تدخل تكلمة يجيلك لانة هيقعد برة كتير اوووى .. ولو حد عايز يشوف الشكل العام بعد ما تبقى لابس وحالق يبعتلى مسج على البيدج هبعتلة صورة ..
    اة كشف الهيئة للطالب الواحد مش بياخد 10 دقائق بس هتطول بردة
    وخد معاك فلوس علشان تبقى تاكل وتشرب من هنااااك
    وربنــا معـــاكوا ان شاء الله


    وده اللى حصل مع الناس اللى دخلت اول يوم الهيئه ‫#‏شرطه‬

    (ملخص يوم ‫#‏الهيئه‬ #شرطه )
    واحنا داخلين من بوابه ‫#‏خمسه‬ مدخلناش من البوابه ع طول من الجنب زي مابندخل كل مره
    وققنا ف ‫#‏النص‬ الحته الي محدش بيدخل منها دي ييجي نص ساعه
    وكنا فينا الي لابس (‫#‏الطقم‬) ( ‫#‏القميص‬ عادي يا نص يا كم ) و فينا الي هدومه ف ايده
    وقفنا نصايه كده لحد ما الاتوبيس جه
    دخلنا ركبنا ودانا عند ‫#‏المنصه‬ حته اسمها ‫#‏ارض_العروض‬
    قعدونا بترتيب ‫#‏اللجان‬ و كل واحد ف اللجنه نادو عليه ادوله ‫#‏رقم_كشف_الهيئه‬ بتاعو الي هيدخل بيه
    وفضلنا قاعدين من الساعه 7ونص 8 كده الطابور بيخش ببطء اوي و بداو اللجان بالترتيب و ع دوري ما جه كانت الساعه 5 الا ربع
    هتدخل ف ‫#‏الطابور‬
    واول ماتدخل ع باب الهيئه
    ( ‫#‏الوقفه‬ )
    (تفرد جسمك و تبص ف دماغ زميلك الي قدامك و انتباه رجلك سبعه و ايدك قافل صوابعك و تضمهم ع رجليك)
    هتدخل جوه اول ما تقف متستناش حد يقولك قول
    انتا اول ماتقف وتعدل نفسك تقول ولا بصوت عالي ولا واطي صوت يكون باين بس وواضح
    ‫#‏هتقول‬
    ( اسمك. مقيد ف كلية ايه بالنسبه للي ثانويتهم السنه الي فاتت هيقول "ث.ع العام الماضي " . والي ثانويتهم السنادي "يقول التنسيق جابله كلية ايه"..والي مستني التنسيق "يقول في انتظار التنسيق" ... وبعدها تقول موقفك من الكليه الحربيه "مستني نتيجه ولا مستني كشف ولا مقدمتش ولا ايه"..وبعد كده هوايتك " سباحه ولا كرة قدم ولا ايه "..الشعب كله كرة قدم )
    وبعد كده تقف ‫#‏ساكت‬ وباصص قدامك ‫#‏متبصش‬ لحد وهو بيكلمك باصص قدامك وفارد نفسك وواقف زي ماقلتلك
    ممكن يسالك ‫#‏اسئله‬ وممكن لا بس اسئله ‫#‏عاديه‬ عنك انتا ‫#‏توضيح‬ معلومات بس مش اسئله ‫#‏معقده‬ زي مانتو فاكرين
    ولما يخلصو هيقولك ‫#‏اتفضل‬ شكرا
    تاخد شمالك و تطلع تفتح ‫#‏الباب‬ بالراحه وتقفله بالراحه
    وبعد كده هتطلع تقف ‫#‏تستني‬ تمشي
    واقف زي مانتا برضو عشان ‫#‏الكاميرات‬ شايفينك جوه
    لحد ما الظابط او الطالب يقولك #اتفضل
    هتطلع تروح
    وانتا ‫#‏مروح‬ تطلع شمال .. ف شمال.. وتمشي ع طووول هتلاقي ‫#‏البوابه‬ ع شمالك عشان انا توهت
    بس يا رجاله ده ملخص اليوم 
     الورق المطلوب للظباط المتخصصين 
    بالنسبه لظباط وظابطات التخصص فى كليه الشرطه .....

    *المطلوب منك اول يوم

    طبعا مفيش تقديم على النت الكل يروح على الكليه على طول ....

    ١- عدد ٤ صوره شخصيه ٤*٦
    ٢- بطاقتك الشخصيه
    ٣- ١٠٠ جنيه رسوم سحب الملف
    ٤- شهاده الكليه ... وبالنسبه للناس اللى قالتلى انهم لسه مطلعتش شهاده الكليه ... هتجيب افاده من الكليه انك نجحت بتقدير ...... وتخصصك .....

    بتسحب الملف وفى نفس اليوم بتمتحن قدرات ...
    وهتسجل على النت هناك وتاخد رقم ...
    وتعرف نتيجتك وموعد الاختبار اللى بعدو من على النت


    شكرااا ل Hossam Salah 
     12. معلومات عامه عن نظام القبول بكليه الشرطه والكليه الحربيه -1
    بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله

    البوست دا كنا نزلناه قبل كدا في جروب المتخصصين شوفه للاخر هيفيدك جدا
    مرضتش اغير فيه حاجه اقراه وافهم الكلام اللي فيه
    ----شرح كامل لنظام القبول الكلية الحربية وباقي الكليات العسكرية
    ا لشكر كل الشكر للزميل : ملازم / احمد فتحى - صاحب المشاركة
    عارف ان الموضوع طويل جدا بس مش هيقراه ويستفيد منه الا المهتم بيه:
    _______________________________________________________
    بيتم اختيار الشخص المقبول بناءا ع عده حاجات :
    بالنسبه لعائله الطالب:
    1-مؤهل الوالد والوالده (مؤهل عالى -فوق متوسط-متوسط).
    2-والد الطالب أو أخيه أو عمه أو ابن عمه (هل هم أحد أفراد القوات المسلحه أم لا .
    3-المستوى التعليمى للعائله ككل .
    ثانيا بالنسبه للطالب :
    1-التقدير العام للطالب (امتياز-جيد جدا -جيد).
    2-المستوى الطبي للطالب (لائق أم غير لائق)
    2-المستوى الرياضي للطالب ( الدرجه الحاصل عليها فى الاختبار الرياضي )
    3-قدرات الطالب والمستوى الثقافي ( الاختبار النفسي -واختبار المعلومات عن مصر )
    4-الشكل العام للطالب أو الشكل التناسقي له (بعيدا عن وزنه مثالى مع طوله ام لا )
    5-البطولات او الشهادات اللى حصل عليها الطالب ..ودى من اقوى النقاط الموجوده وكفيله انها تدخلك ع طول من غير اى حاجه لو وصلت للنتيجه النهائيه .وبأكدلك لو معاك اى بطوله ع مستوى الجمهوريه ووصلت للهيئه فانت ان شاء الله هاتكون من المقبولين .وملفك اثناء الاختبار بيكون مستثنى وبيتختم عليه ختم التفوق الرياضي .
    ......
    نقط كتير من فوق مش شرط تكون موجود للقبول ولكـــــــن بتميزك وبتأهلك عن زميلك اللى مقدم معاك .بمعنى
    مثلا النقط اللى فوق بيكون لكل نقطه فيها درجات واجمالى الدرجات ليك هو اللى بيؤهلك للقبول بغض النظر انت جبت فى نقطه درجات كبيره وفى نقطه تانيه درجات قليله مع الاخد فى الاعتبار بردو المستوى الادنى للقبول .
    ع سبيل المثال مؤهل الوالد والوالده مؤهل عالى فبتاخد 300 درجه من 300
    مؤهل فوق متوسط فبتاخد 200 من 300
    مؤهل متوسط فبتاخد 100 من 300 ولومافيش مؤهل دا تقريبا بيبقي تخطى الحد الادنى للقبول وتقريبا بيترفض (انت ممكن تكون شايف ان دا ظلم للفرد اللى اهله مش متعلمين بس هو بينظر ليها انه بياخد فرد تقريبا المستوى العلمى لكل اللى حوليه عالى فالبتالى بيكون المستوى الثقافى عنده عالي -زيها زي اى مؤسسه او شركه بتقدم ليها بتختار افضل العناصر الموجوده والمتقدمه ليهم فىما يتعلق بشغلهم والجيش شايف ان المستوى الثقافى دا بيتعلق بافراده وبالتالى بياخد دي فى الاعتبار -دا ظلم او مش ظلم دي مش بتاعتى انا
    وبالنسبه للطالب اللى بيكون حد فى عائلته من افراد القوات المسلحه بياخد 200 درجه اضافيه -وبتعتبر تزكيه وبيكون ائناء اختياره ضامن انه مش هايكون عنده حاجه ولا لعائلته فى التحريات علشان اخوه او ابوه اتعمل عليهم تحريات قبل كدا.
    وتقديرك كمثل هل هايفرق معاك؟ اه هايفرق معاك... هل كدا الناس اللى جايبه جيد مش هايقبلوا ؟؟ لا هايقبلوا لانهم واخدين فى الاعتبار ان تقديرهم قليل فبيركزوا ويجمعوا درجات فى باقي الاختبارات وفى النهايه بيكونوا اعلى منك .
    طيب انا تقدير متوسط ومؤهل والدتى متوسط وماعنديش حد فى العائله فى الجيش ولا حاجه فانا كدا هاسقط؟؟ لا ابدا تركيزك فى الاختبارات هو اللى هيساعدك وموضوع ملكش حد اخ او والد فى الجيش دا ماتخلهوش يشغلك لان نسبه اساسا قليله جدا اللى هاتلقيها مقدمه وليهم حد وقدروا كمان يوصله للنهايه
    بعد كدا درجتك فى الرياضي بتفرق معاك ؟"؟؟ اه بتفرق معاك كتيير ودى حاجه الناس مش عارفاها او عارفاها وبتتجاهلها -ويوم الاختبار بيكون فى طلبه قلقانه من قفزه الثقه او انها ماتجبش المستوى المسموح ليهم بالقبول فبيصبرو بعض بالكلام.. ياعم دول 80 درجه وهانجبهم وماتقلقش وبتلاقيهم بيقضوا يومهم هزار وفى الضاحيه بيقولوا لنفسهم احنا كدا كدا مش هانلحق زمن فايه اللى هايجرينا ونتعب نفسنا وبعد كدا مانقدرش نكمل او نأدى فى باقي الاختبارات وبيكنسلو اختبار الرياضي ع اعتقاد انهم كدا كدا مش هايلحقوا زمن او لو لحقوا هايلحقوا مستوى رابع ب 5 درجات والخمس درجات مش مستاهله انهم يرهقوا نفسهم عليها .. اوعى تبقي واحد منهم حاول انك تحصل ع اى درجه باي طريقه وماتسيبش اى درجه تضيع منك بالسهوله دي .لانك بعد كدا هاترجع تندم عليه وترجع تدور وتقول انا ليه ماتمش قبولك حتى ولو انت شايف نفسك مؤهل انك تدخل عن زمايلك وعملت تظلم ابسط رد درجتك فى الرياضي لا تؤهلك للقبول بالكليات العسكريه ‫#‏وحصلت‬ مع طالب فى دفعات سابقه .. اما بقي بالنسبه للضباط الاحتياط فاحذر بمعنى احذر لو جبت درجه مش كويسه فى الرياضي هاتيجي في اختبار الهيئه هايتمسج بكرامتك الارض ودى حصلت قبل كدا وقاله انت ازاى ضايط فى الجيش المصري وتكون دي درجتك -قاله يافندم انا كان عندى برد وتعبان ومش قدرت اجمع درجات قاله انزل اعمل كذا وكذا فانت لو ضابط ودرجتك قليله اعمل حسابك انك هاتتكرش من اختبار الهيئه
    من الاخر بتبقي عباره عن مسابقه واللى بيجمع درجات اكبر هو اللى بيفوز
    درجتك فى الرياضي
    درجتك فى النفسيه
    درجتك فى معلومات عن مصر
    ادائك فى اختبار الهيئه
    تناسق جسمك
    تقديرك فى الكليه
    اما بالنسبه للواسطه فانا اهو مريت بالموضوع دا كتير وحصل قدامى -كل مكان ع مستوى العالم مبدأ التوصيه دا موجود فيه ولكن مش كل الناس اللى بتدخل بتدخل او بيتم قبولها بتوصيه ناس كتير جدا اعرفها مع توصيات لايمكن تتخيلها وسبحان الله بيسقطوا قبل مايوصله للنتيجه النهائيه -يسقط طبي -يجي فى قفزه الثقه ويخاف وماينطش فيسقط وهكذا لان ربنا مش كاتبله انه يدخل وان دا يكون رزقه ---فتأكد مليوووون فى الميه لو ربنا كاتبلك انك تدخل فهتدخل غصب عن اى حد مهما كان هووو .واكتب دا ع ورقه صغنونه كدا وتعلقها جنب سريرك وتجتهد فى الاختبارات طالما انت حابب انك تدخل .
    موقف صغير حصل قدامى وحصل اكتر من مره بتغير الشخصيات والمكان.ظابط بيتصل ع ظابط علشان يدخل ظابط فى مكان معين او يكون من ضمن الناس المؤهله للقبول فى المكان دا تخيل اقسم بالله وربنا هايحسبنى ان الضابط اسمه كان موجود فى الكشف علشان هو مؤهل انه يكون موجود فيه والله اسمه اتشال من الكشف قدام عينى بعد ما اتوصي عليه.
    وكتيير من دا والله دا غير المواقف اللى حصلت معايا انا شخصيا
    مش كل الناس عايشه بمبدأ واحد ومش كل الناس ليها فكر واحد ومش كل الناس بتحب التوصيه-اذا كنت مفكر انك مش هاتدخل غير بتوصيه فخلى بالك لو لقتها ممكن تكون سبب خروجك. خلى اعتمادك ع ربنا
    طيب بالنسبه للضباط الاحتياط هل انا كضابط احتياط لي الاولويه فى القبول -هقولك نعم بس فى حاله واحده لو وصلت للعرض العام ودرجاتك متقاربه مع زمايلك او متساويه ليهم والدفعه اللى فاتت تم قبول 25 ضابط احتياط ع مستوى الدفعه تقريبا من 290 طالب فنسبه الى حد ما كويسه -وكل دفعه بيتم قبول فى حدود النسبه دي بردوو -وبيتم ذكر اثناء الاعلان انه لا يوجد اى استثناء للضباط الاحتياط ( الاستثناء دى بتكون فى الشروط بمعنى ان لازم يكون متوافر فيك كل حاجه زيك زي غيرك ان تكون جايب تقدير اعلى من مقبول وسنك لايزيد عن 26 سنه وهكذا اما لو وصلت للنهائي فصدقنى هايكون ليك اولويه --اساسا ملفك بيكون ليه استثناء وبيتختم عليه ختم ضابط احتياط --وبيتاخد فى الاعتبار انك عشت الميري وعشت تحمل المسؤليه وجايلهم معمول تحريات عليك قبل كدا-وخلى بالك بيسألك انت فى سلاح ايه ومهمتك ايه وهكذا لازم اتكون محضر اجابه السؤال دا كويس وادائك للتحيه يكون مضبوط.
    .مش معنى انك وصلت للنهايه ووصلت للعرض العام ومنتظر النتيجه النهائيه انك كدا تبقي قبلت لا دي عامله زي مسابقه جري وانت بتجري انت وصحابك واللى هايقدر يجري فيكم هايوصل لخط النهايه ومش معنى انك وصلت لخط النهايه تبقي فوزت .. لا .لان فى وقت بيحكمكم هانبدأ نبص للوقت ونصفيكم مركز اول وتانى وتالث وهكذا .بالضبط اختبارات الحربيه عامله كدا..
    طيب هل لو انا قبلت هاقدر اكمل بيقوله الجيش صعب ؟ انا نفسي ادخل بس خايف لتكون حياتى صعبه ؟ومقدرش اعيش؟
    تمام فى الاول اكيد كلكم مقدمين علشان مكان كويس ومؤسسه كويسه بتهتم بافرادها وبتكفى كل احتياجتهم وطلباتهم دا طبعا مافيش شك فيه وخصوصا انكم كلكم فى مرحله محتاجين استقرار سريع -انك تشتغل فى مكان كويس يقدرك وينميك ويطور منك ويساعدك ع انك تكبر وتنجح وتقدر بسرعه تفتح بيت وتستقر وتنسى متاعب الحياه دا اكيد السبب الاول والاخير لتقديم كل واحد فيكم وغير كدا بالنسبه لي شعارات ( انا نفسي اخدم بلدى انا نفسي امووت علشانها انا عاوز اضحى بحياتى فى سبيلها وانا وانا وانا كلنا عارفين انها شعارت وكلنا عارفين اننا بنحور ع بعض ولو حد سالك وقولتله الكلمتين دول هايعرف انك بتحور ليه وهايتضحك من جوا فلو اتسالت السؤال دا فى الهيئه يكون اجابتك لاهتمامها بافرادها والعمل ع تطويرهم وسد كل احتياجاتهم وزرع فيهم كل النبل الشريفه -دى الاجابه الصحيحه لان اساسا لو انت كل اهتمامك فقط انك تخدم بلدك فانت تقدر تخدمها من اى مكان انت فيه بمعنى انك لو بتزاكر تذاكر كويس وتطور من نفسك وتجتهد فى دراستك وتتخرج وتساعد البلد انها تتطور بعلمك وتعلم غيرك وفى اى مجال لو دكتور فانت هتعالج الناس فبتخدم بلدك لو علوم هاتعمل ابحاث وهاتعمل ماجيستر ودكتوراه وترفع من قيمه نفسك وقيمه بلدك ومستواها العلمى دا هايكون الرد علبيك من اى حد لو كانت اجابتك عاوز اخدم بلدي لان كله بيخدم فى مجاله وبردو دا ماينكرش انك تكون شايف ان خدمتك لبلدك وانت فرد جيش تختلف -تقريبا اساسا كتيير منكم حابب انه يكون فرد جيش ودا اللى بيفكر فيه بعيدا عن اى مزايا.
    فنرجع لسؤالنا انت لو شايف نفسك واحد بتقدر تاخد قرار وقرارك بيكون من نفسك وشايف انك ممكن تستحمل مجهود بدنى ونفسي زياده فقدم هاتبقي عايش عادى مش تعبان بمعنى اصح اما غير كدا اما غير كدا ولو اتعرض لشويه مجهود نفسي بتتعب وبتكون قرفان وزهقان فبلاش علشان ماتعش زهقان وتعبان ع طول -وهل انت بردو ظروفك العائليه ونفسيتك ممكن تسمحلك انك تغيب عن عائلتك 15 او 20 او 25 يوم لو هاتسمحلك ومش هاتكون فى حاله نفسيه سييه باستمرار كمل تقديم وهكذ كله بيختلف على شخصيتك انت -وبالنسبه لفتره الكليه طبعا ممنوع فيها السجاير نهائي فانت لو بتشرب سجاير هاتعب جدداا خلال الفتره دي وهاتستنى بفارغ الصبر نزولك البيت علشان تشرب .
    وغير كدا الجيش هايغير فيك حاجات كتيير هاتتحول لشخص مستقر هاتبعد عن السهرات والخروج والجو دا لان انت خلاص بقيت حد تانى بقيت تصحى الفجر وتنام 10 وتسهر طول الييل شغل وليس خروجات لو عندك نبطشيه فالوضع بالنسبه ليك هايتغيير تماما
    فى كلام كتير عاوز اقوله بس هاختصر في الوقت وعلشان ما اطولش عليكم .. تقريبا انتم كلكم امتحنتم سمات فعايزين تعرفوا فاضل ايه والسيستم بتاعه ازاى
    الاختبار الجاى الطبي بيبقي عباره عن يومين .لو نجحت فى اول يوم .بتيجي تانى يوم تختبر اشعه ودم وتعرف معاد وتعليمات الاختبار الرياضي.
    تقريبا ثلاثه اربع الناس اللى مقدمه بتسقط فى الطبي وبيبقي الربع هو اللى بينافس فى باقى الاختبارات
    واغلب الاختبارات اللى الناس بتسقط فيها فى الطبي (عظام ورمد وقاع عين وموجات فوق صوتيه)وهاتلاحظ دا وانت بتختبر -تدخل اوضه العظام تلاقى كل الناس خرجت بره وانت واتنين صحابك مكملين ‫#‏كله‬ نصيب فمتزعلش.
    لو فى استشاره بمعنى انك عندك تقوص وهو مابين انه يخرجك ويدخلك فبيجيبك استشاره تانيه يوم وتعرضك ع لجنه وهى تقرر.
    خلصت طبي بتمتحن رياضي بعدها تقريبا ب 3 ايام بتبقي اختبارات وبردو عباره عن تجميع درجات والمستوى الادنى ليك 80 من 200 لو جبت اقل لازم تسقط. وقفزه الثقه بتبقي من 7.5 متر لازم تقفزها لو اتاخرت ثوانى بتسقط وانت واقف وتكتب اقررار وتروح.
    اختبارات الرياضي عباره عن
    1-جري باين 1500 متر مش متذكر عليهم 23 درجه المستوى الاخير 5 درجات اللى قبله 15 وهكذا مجرد ثوانى بتفرق معاك من انك تاخد 15 درجه او 25 او 5 فابذل كل جهدك
    2-ضغط 40 عده وسهل جدا وتقريبا الكل بيجبهم والناس اللى بتختبرك مش بترخم عليك اووى.
    3-بطن 40 عده بردو
    4-عقله 10 عده ب 40 درجات ودا من اصعب الاختبارات تقريبا لكل الناس وهاتلاقى ناس كتيير جدا بتجيب صفر لان العلقه اللى هناك غير اللى بتلعب عليها بتكون عاليه وبتثبت نفسك لمده الاول وبيقولك التعليمات وانت معلق نفسك بتكون انت اساسا فصلت وغير كدا اللى بيختبروا عقله بيرخموا عليك فانت استعدلها وتقريبا هى اللى بتعمل فارق فى درجات الرياضي هى والجري غير كدا كله محصل بعضه.
    يوم الرياضي لازم يكون معاك صوره وانت رايح فمتنسهاش ومش شرط انك تكون بتعرف تعوم .
    فى الاول بيقسموكوا بناءا ع انت بتعرف تعوم ولا لا ولو بتعرف هل بتعوم طول حمام السباحه ولا عرضه . الناس اللى بتعوم طوله بيخلوهم يعوموا الحمام كله ويختبروهم اما الناس اللى اشتركت فى العرض فمش بيختبروهم فامتى بياخد درجته وهو اساسا مش اختبر بتاخد درجتك لو انت قفزت قفزه الثقه وخرجت من نفسك بطريقه عوم ‫#‏سباحه‬ يعنى مش عوم كلابي بدون ماحد ينقذك وقتها بتسجل انك اجتزت عرض حمام السباحه.
    بعد الرياضي بتختبر اختبار نفسي بيحدد فيه شخصيتك ع اجهزه كمبيوتر -اسئله بقي لا تعد ولا تحصي من هنا للصبح وخلى بالك فى اسئله تحديد ذكاء كتيير جدا وفى الوقت دا هاتحس فعلا بمعدل ذكائك وهل انت ذكى ولا غبي والاختبار دا مهم جدا على فكره وبيكون ليه عامل اساسي فى اختيارك .ولو فى حاجه مش فاهمها اسئل عنها لان لو فى حاجه مش فاهمها ممكن بسببها تضيع كل الاسئله ودي ‫#‏حصلت‬ مع دفعه كامله كانت بتختبر
    كدا كدا قليل منكم اللى هاتلاقوه ماجلوش رساله انه يكمل بقيت الاختبارات لان اساسا الاختبار دا عباره عن درجه بتاخدها وبتكمل .
    بعدها بتدخل ع الهيئه ضارب بدله نضيفه وكرفته كويسه وملمع جزمتك وبكل هدوء بتدخل الهيئه فى هيئه خطوه معتاده ‫#‏ادرب‬ عليها حتى ولو انت مش ظابط او عسكري هايدل ع اهتمامك ومنظرك بيكون احلى
    بتقول 6 حاجات ع ما اتذكر
    اسمك-جامعتك-كليتك-تخصصك -تقديرك -درجتك فى الرياضي-
    وانت فى الاختبار بيبصولك وبيبوصه للملف بتاعك ع شاشات اسكرين قدامهم ممكن يسألك عن حاجه وممكن يقولك اتفضل -ممكن تلاقى اسئله غريبه #وحصلت زى مثلا اذكر مدن شمال سينا او مساحتها -وممكن تلاقى اسئله شخصيه -وانت لازم تكون بتتزن بالهدووء التام وتكون جاد فى كلامك ولو حد هزر معاك اخرك ابتسامه خفيفه ماتعلقش ع الهزار او ترد بنكته .ويكون كلامك فيها اتزان (حضرتك وافندم -وتمام يافندم )الكلمات الرسميه او عندنا ماتسمى بالكلمات الميرى
    خلصت الهيئه هاتروح تختبر معلومات عن مصر فى مدرج كبيير جدا تقريبا بيكون فيه العدد كله او ع مرحلتين وراء بعض بتاخد التعليمات وتبدأ تختبر زي السمات -بس المره دي الاختبار هايفرق معاك فانا انصح انك تطبع ملف معلومات عن مصر وتذاكره هياخد منك يوم ونص ومعلومات تقريبا انت عارفها .هاتدخل الامتحان هاتحله كله بالكامل صح وهاتكون متأكد من حلك .دا اللى انا كنت عملته .وخلى بالك مع مذاكرتك دي وانك بتعرف الاجابه من قبل ماتقرأ السؤال ان وقت الاجابه مش هاتكفيك فحاول انك تكون سريع بس سرعتك ما تأثرش ع تركيزك

    خلصت معلومات عن مصر هاتمتحن عرض عام بيبقي عباره عن تحاليل طبيه متقدمه فقط لا غير بتعملها وانت لابس هدومك كامله وبتروح على طول وبتنتظر نتيجه قبولك ام لا تقريبا هم بيقولولك انها هاتجيلك بعد 10 ايام لكن هى فى الحقيقه هاتجيلك خلال 25 يوم وان شاء الله موفقين
     13. معلومات عامه عن نظام القبول بكليه الشرطه الكليه الحربيه -2 

    Reviews
    4.8
    4.8 of 5 stars 310 reviews

        Ashraf Abo Bakr
        5
        star
        صفحة ممتازة ومجهود رائع وشكرا للقائمين على الصفحة واتمني لكم التوفيق لخدمة الشباب المصري
        July 12, 2016 ·
        LikeComment
        Reda Gomaa
        5
        star
        فعلا والله انتوا رجاله سواء كنتوا ظباط او طلاب بكفاية انكوا بتتعبوا نفسكوا وتساعدونا بجد ربنا يحفظكم ويبارك فيكوا يارب ... See More
        June 26, 2016 ·
        LikeComment

    Tell people what you think
    Notes

        البوست الشامل .. دليل التقديم لكليه الشرطه والكليه الحربيه
        October 6, 2014
        اختبار القدرات فى كليه الشرطه " بالتفصيل "
        August 21, 2013

    English (US) · العربية · Français (France) · Español · Português (Brasil)
    Privacy · Terms · Advertising · Ad Choices
    · Cookies ·
    More
    Facebook © 2016
    News Feed
    التقديم لـ كليه الشرطه - الكليه الحربيه

    بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله
    اسئلة كثيييييير اوي عند الناس ؟
    هل انا مجموعي هيساعدني ؟ هل انا هعدي السمات ؟ هل انا هعدي الطبي ؟ هل انا هعدي الرياضي ؟وهل هقدر اقفز قفزة الثقه ومش هتردد يومها ؟ هل انا هعدي الهيئه؟وهل هكون واثق ف نفسي يومها ؟ هل هقدر اجاوب علي اي سؤال فيها؟ هل هعدي عرض عام وتحاليله ؟ هل انا هعدي معلومات عن مصر ؟وهقدر اجاوب اسئلتها صح ؟ هل انا هعدي رياضي متقدم ؟ واجيب مركز فيه ؟ هل انا ‫#‏هتقبل‬ ؟ وتجيلي رساله القبول ؟
    هل لما اقبل هقدر اكمل فتره المستجدين ؟
    والاهم من كل دا بقي الحوار الكبير وهوا الواسطه و التوصية اياٌ كان المسمي وعشان نخلص من الموال دا وننتهي منه نقفله خالص جاوب علي الاسئلة دي مع نفسك كدا :
    1- هل انته مؤمن بان الواسطه هيا الفيصل ف القبول ؟
    2-هل انته ناوي تجيب واسطه ؟
    3-ايه هيا الرتبه اللي انته متوقع انها تعملك حاجه او تساعدك ؟
    4هل الواسطه دي تقربلك ؟
    5- ولو مش قريبك ؟ هل انته لوحدك اللي كلمته ؟
    6- عندك كام عيب عاوز الواسطه تعديهولك ؟
    7- هل انته من جواك اساسا شايف نفسك قد المسئولية؟
    مش بس كدا لسه فيه اسئله تانيه كثيييييير اوي لاكن سيبوها لبعدين
    المهم نجاوب علي دول الاول ...........بسم الله
    1- هل انته مؤمن بان الواسطه هيا الفيصل ف القبول ؟
    لو انته اجابتك كانت نعم وبمتاكد منها اوي اسمحلي اقولك ايا كان انته مين ف انته اهبل ...............لا اكثر ولا اقل .
    2-هل انته ناوي تجيب واسطه ؟
    ودا اجابته تنقسم لقسمين اه او لا
    لو اه : اعرف بكدا انك انته اللي بتعملها ف نفسك وبتاخد حق ناس تانيين مش قادرين يجيبو زيك لاكنهم رجاله وبيعتمدو علي نفسهم مش زيك منتظرين كلب يساعدهم..... اه كلب لما انته واحد شغال بتحمي البلد وبتدافع عنها ومنتظر التقديم يفتح وكانها سوق او مصلحه فدا اقل وصف ليك ويكفيك اوي الناس اللي هتدعي عليك صدقني والله دول كفايه
    لو اجابتك : لا مستحيل هجيب واسطه او ابني حياتي عليها مهما كان حتي لو مقبلتش بس اوصل للاخر بتوفيق ربناو بذراعي
    صدقني لو انته اخلصت النيه لله والله ربنا مستحيل يضيع تعبك ابدا اخلص النيه لله وهنتقابل بعد النتيجه النهائيه باذن الله وحتي لو خرجت هتبقي فرحان وراضي باللي ربنا كاتبهولك غير انك لما تقبل بعد تعب ومجهود دا احساس تاني خالص
    3-ايه هيا الرتبه اللي انته متوقع انها تعملك حاجه او تساعدك ؟
    بالنسبه للاجابه دي هتلاقي كل واحد يروح يدور علي كلب من زوي النفوس الضعيفه اللي مشوههين صوره العسكريه المصريه وهم قله
    شوف انته بقي هتجيب مين انته بس اللي كلمته لا كثير كلموه انته بس اللي دفعت لا كثير اللي دفعوله كام واحد بيكون مقدمين معاك مش اقل من 80.000طالب زي السنه اللي فاتت كام واحد فيهم جايب واسطه
    لو قلنا مثلا 10% منهم جايبين واسطه ووصلو هيئةيعني( 8.000طالب) طيب الكلية بتقبل كام واحد؟ مش اكثر من 2750 طالب فقطططط يعني حتي لما تجيب واسطه بيكون وضعك زي م شرحتهولك كدا وبرضو بتقعد قلقان لان ممكن تيجي واسطه اعلي تخرجك فمحصله بعضها
    4هل الواسطه دي تقربلك ؟
    لو مش قريبك هيبقي الوضع زي ما قولتلك بردو اما لو قريبك بقي وانته روحت كلمته واخد منك فلوس اعرف ان هوا حرامي لانك بتاخد درجات علي قرابتك باي فرد من افراد الجيش ضابط او صف ظابط بتكون زي اهداء منهم لافرادهم والطلبه اللي زي دول يكون عددهم مش كثير والموضوع دا مشروح بشكل مفصل ف بوست تاني بدور عليه وهنزله باذن الله
    6- عندك كام عيب عاوز الواسطه تعديهولك ؟
    لو فاكر الواسطه هتعديك ف الطبي يبقي بتحلم لانه لو عداك مدير الكليه هيشوفك ف الهيئه وهتعرف وهينفخ الطاقم الطبي اللي عداك ودا بالنسبه للحاجات اللي ظاهره اما اللي مش ظاهر لو قبلت بيه اول يوم دخولك الكلية مش هتكمل اسبوع وهتقدم استقالتك ولو ضغط علي نفسك قابل بقي الاصابات اللي هتشوفها وهيطردوك غصب عنك
    7- هل انته من جواك اساسا شايف نفسك قد المسئولية؟
    لو شايف نفسك قد المسئوليه دي يبقي توكل علي الله وربنا مش هيضيع تعبك ابدا
    و مع احترامي لكل الادمن وكل الاعضاء احنا عملنا الجروب دا عشان كدا نفسنا نلغي مبدا الواسطه لاكن الناس هيا اللي بتشجع الكلاب دول انهم يضيعو تعب الناس عالفاضي مش عشان نشجعهم عالفاضي

    ونصيحه مني لكل واحد لسه مش واثق ف ربنا ارجع لربنا وكل شئ هيتزللك مهما كان وعمرك مهتكون زعلان او متضايق اكثر من واحد كان الاول علي 80000 طالب السنه دي ومقبلش ومع اللي حصل دا بقولك ربنا اعلي من اي حد
    وعشان نبدا بقي التنفيذ السليم للقضاء علي الفرافير وتنضيف الجروب من الناس اللي عاوزين ياخدو حق مش ليهم انا قررت باذن الله ان اي واحد هشوفه من الناس دي هعمله حظر نهائي لانه ميستاهلش يكون وسط ناس بتجتهد وبتتعب وهوا يجي ببوست واحد يعقد الناس ويضيع طموحاتهم
    فانا بقوله احنا مش هنسمحلك بكده ابدا واعرف وانت بتنزل البوست دا انك طاير علطول اول م نشوف البوست

    البوست دا انا كنت منزله قبل كدا لاكن شوفت اننا محتاجينه اليومين دول .

    وياعم معاك واسطه مش معاك واسطه متتكلمش ف الموضوع خالص عندنا ف الجروب احكي ف الموضوع دا مع اي حد خلااااااااااااااص
    و اغلب الناس اللي موجودين هنا كانو متابعين معايا عالخاص وهما عارفين انا عملت معاهم ايه

    وفيه حاجه بنت مره بتضايقني اوي :
    اكثر واحد بيكون معتقد ومؤمن بالواسطه واكثر واحد بيتكلم عنها وبيشكر فيها ويدعو الناس ليها .......... الخ ( اللي مش معاه واسطه واهله مش قادرين عليها وتلاقيه مجموعه زباله وبكرش وفيه كل العبر اللي في الدونيا وكمان لابيتمرن ولا بيهبب ومجموع رياضي زفت الزفت و غير كدا وكدا يوم الهيئه بيكون واقف قدام المدير مش عارف اسمه اساسا ويجي يقولك انا كسرت الدونيا هناك ) ابوس ايدييييك ارحم............ ابونا يا جدع وفوق من الوهم اللي انته عايش فيه
    التقديم دا انا بعتبره مسابقه لاكن لازم تفرق بين الاول والبطل
    البطوله فيها انك تعمل اللي عليك لاخر لحظه مهما حصل متستسلمش
    NEVER GIVE UP
    ولو انته ياعم متاكد ان انته مش هتقبل و كلامنا مش عاجب سيادتك برغم تجربتنا وخبرتنا ومتاكد من جوالك ان كل اللي بيدخل معاه واسطه وانته مش معاك واسطه (قدمت ليه من الاول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )
    اجابة السؤال دا بالذات هي خلاصة الكلام
    وخلي عندك امل في ربنا دايما وقوووووول ياااااااااارب

    ‫#‏ثقة_في_ربنا_هكمل_للاخر_ايا_كانت_النتيجه‬

    واخر حاجه هقولها للي هيتكلم في الموضوع تاني صدقني هنفخك

     14. اسئلة واجابتها انت محتاجها 

    الاسئلة اللى بتتكرر فى المسجات ...
    1.ظهرلى المقاس لائق لكن القوام لسة
    * حضرتك هتفضل مستنى لحد ما تظهر النتيجة ومتستعجلش

    2.ظهرلى القوام غير لائق
    * هتعمل تظلم لو عايز من اللجنة بتاعتك وفى اى يوم انت عايزة بس تحاول تروح بعد النتيجة ع طول احسن ليك وتكون خسيت او ظبط جسمك علشان متسقطش تانى

    3. وثائق التعارف هتتسلم امتى
    * اولا وثائق التعارف بتكتبها بايدك بعد ما تطبعها مش على الكمبيوتر وبتسلمها هى والملف قبل ما تحدد رياضى

    4. نتيجتى ظهرت انهاردة وكان المفروض اروح انهاردة
    * بدام ظهرت فى نفس اليوم ممكن تروح تانى يوم عادى وتقولهم ظهرت متاخر

    5. لو مرحتش فى الميعاد اللى اتحددلى لظروف ينفع اروح بعدين

    * اة روح وحاول فى ظابط هيعديها وفى ظابط لا حسب مهو عايز بس على حسب ما الموقع قايل ممنوع حد يتخلف واللى هيتخلف هيبقى ساقط 
    ملحوظة هامة 
     التقديم لكليه الشرطه بيبقى فى كل سنه بيبتدى من بعد ظهور نتيجه الثانويه العامه على طول , وبيبتدى بتسجيل بياناتك على النت على موقع كليه الشرطه وبتحدد ميعاد بيكون اول ميعاد هاتروح فيه الكليه تشترى ملف التقديم وتختبر اول اختبار لك مقاس وقوام ( طول ووزن ) والنتايج بتظهر على نفس الموقع الى سجلت عليه

    02.اللى ظهرلة نتيجة مقاس لائق والقوام لسة يستنى لحد ما تظهر

    03.اللى عرف نتيجتة فى نفس اليوم اللى المفروض يروح فية يبقى يروح تانى يوم
    عادى ويقولهم النتيجة ظهرت متاخر او ظهرت فى نفس اليوم

    04.اللى تخلف عن الميعاد بتاعة لاى ظرف من الظروف ( هما قايلين فى الموقع اللى هيتخلف هيبقى سقط خلاص بس انت عايز تحاول تقدر تروح وتقولهم انك تخلفت وتقولهم السبب وعلى حسب الظابط يا اما يكمل يا اما يقولك روح )

    05.وثائق التعارف والملف بيتسلم قبل ما تحدد الرياضى يعنى بعد ما بتنجح فى الطبى النفسى
    ..................................................




    ----------------------------------------------------------------

    الأوراق المطلوبة للتقديم لكلية الشرطة والكليات العسكرية
    (حربية , جوية , بحرية, دفاع جوي , فنية عسكرية , كلية الطب للقوات المسلحة)

    فيديو تعريق كيفية التقدم 





    - غير مطلوب أي أوراق معينة عند سحب الملف و يتم السحب بالبطاقة الشخصية و يجب أن يسحب الطالب الملف بنفسه و ذلك لأنه يتم تصويره صور شخصية داخل الكلية أثناء سحب الملف.

    - شهادة حسن السير والسلوك .

    - صور البطاقات الشخصية للطالب و الوالدين على أن تكون بطاقات رقم قومي و غير منتهية و في حالة الوفاة يتم إرفاق شهادة الوفاة مع ذكر بيانات المتوفي بالتفصيل.

    - صور مؤهلات الوالدين الدراسية و شهادة لإثبات الوظيفة من محل العمل أو السجل التجاري أو البطاقة الضريبية في حالة ممارسة الأنشطة التجارية الحرة أو سيرك المعاش في حالة التقاعد.

    - صورة طبق الأصل من مؤهل الثانوية العامة أو المؤهل الجامعي ( في حالة الضباط المتخصصين ).

    - القيد العائلي للوالدين و الجدين و يتم استخراجه من السجل المدني التابع له الطالب.

    - بيان المعاملة التجنيدية و يتم إستخراجه من إدارة التجنيد و التعبئة أو منطقة التجنيد التابع لها الطالب المتقدم ( في حالة المتخصصين )

    - صحيفة الحالة الجنائية ( الفيش و التشبيه ) و تكون الجهة التي يقدم لها الكلية الحربية.

    - صورة من الشهادات الرياضية أو التفوق الرياضي أن وجد.

    - كارت طولي للوالدين معاً على خلفية بيضاء و في حالة الانفصال فيكون كل منهما في كارت منفصل على حدة.

    - أي أوراق ملكية خاصة لأراضي أو عقارات أو أي نشاط تجاري باسم الطالب أو والده.

    - صورة معتمدة من قرار الوصاية وصورة من بطاقة الواصي أو ولى الأمر في حالة وفاة الوالد فقط، ويتم استخراج إقرار الوصاية بتعيين وصى على الوريث القاصر من أقاربه، هذا فقط في حالة وفاه الأب " الولي الطبيعي" وعدم وجود الجد أو تنازله عن الولاية على حفيده، ويتم استخراج قرار الوصاية بعد طلب يتقدم به مستحق الوصاية، ويقدم طلب إلى نيابة الأسرة للولاية على النفس "النيابة الحسبية" من طالب الوصاية داخل محكمة الأسرة وإحضار بطاقته، وإقرار تنازل عن الولاية الشرعية من الجد "أب الأب" إذا كان حيًا ومصدق عليه بالشهر العقاري إذا تعذر حضور الجد، وإحضار شهادة قيد وفاة المورث، وشهادات ميلاد القصر المطلوب شمولهم بالوصاية، وحضور من تجاوز ستة عشر عاما من القصر بأي إثبات شخصية "كارنية جامعة أو مدرسة أو بطاقة رقم قومي".

    يوجد ضباط في مكتب التنسيق للإجابة على أي استفسارات للتسهيل على الطلبة المتقدمين.

    ___________________________________

    - شهادة ميلاد مميكنة
    - مايفيد وظيفة الوالد والوالدة واحضار اصل شهادة المؤهل الحاصل عليه كلا منهما او احدهما لو الاخر لم يحصل علي شهادة مؤهل
    - بطاقة الرقم القومي
    - صور فوتوغرافية حديثة خلفية بيضاء مقاس 4×6 خلفية بيضاء
    - دمغة مهن طبية 20 قرش , طابع تامين صحي 2 جنيه
    - صحيفة الحالة الجنائية وغالبا هيكون في مكان لعملها بالاكاديمية
    - استمارة 8 جند او 5 جند
    - قيد عائلي للاسرة وقيد عائلي للجد من الاب والجد من الام
    - بيان درجات من الادارة التعليمية
    - اصل وصور من مستندات الاملاك للوالد و الوالدة
    - اقرار الزمة المالية للوالد او الوالدة او الاثنين ان كانا موظفين
    -اصل مفردات المرتب لكلا منهم
    الشروط الواجب توافرها للتقدم للكليات العسكرية:

    أن يكون المتقدم مصري ومن أبوين مصريين.
    أن يكون حسن السير والسلوك.
    لم يتم اتهامه أو اتهام أي فرد من عائلته بتهمة جنائية.
    أن يكون حاصل عى الثانوية العامة أو ما يعادلها.
    لا يقبل الطالب الذي سبق فصله أو استقال من أي معاهد أو كليات عسكرية سابقا.
    أن يكون لائق طبيا.
    لا يكون متزوج ولا سبق له الزواج.
    اجتياز الاختبارات المؤهلة للالتحاق بالكليات والمعاهد.
    يقدم التعهد الكتابي المرفق بكراسه الالتحاق بعد استيفائه و الامضاء عليه...



    المعهد الفنى للقوات المسلحة
    الشروط الخاصة :

    السن :

    ألا يزيد السن فى 1 / 11 / 2016 عن 21 سنة ( ثانوية عامة / ثانوية أزهرية / ثانوية صناعية " خمس سنوات / ثلاث سنوات " ) .
    المؤهل :

    يقبل الحاصلين على شهادة الثانوية العامة ( القسم العلمى ) شعبة ( الرياضيات – العلوم ).
    يقبل الحاصلين على شهادة الثانوية الأزهرية ( القسم العلمى ) .
    ‌يقبل الحاصلين على شهادات الثانوية الصناعية نظام ( خمس وثلاث ) سنوات من المدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم أو التعليم المزدوج التابع لوزارة الإنتاج الحربى فقط أو معهد الدنبسكو بشرط أن تكون التخصصات هى ( الميكانيكا والكهرباء ) فقط .
    يقبل الطلبة الحاصلين على شهادات أعلى من الشهادات المذكورة فى المجالات الآتية (المجال الهندسى - المجال التكنولوجى) وسيراعى شرط السن للحاصلين على هذه الشهادات أثناء التقديم حيث سيسمح بعامين إضافيين للطلبة المقيدين فى دراسات أعلى ( 23 سنة ).
    النسبة المئوية للمجموع للحاصلين على الثانوية العامة 65% فأكثر والثانوية الصناعية 75% فأكثر .

    =============================================


     ثانيا : الكــلية الحـــربية

    01. موقع نتائج ومواعيد اختبارات الكليه الحربيه

    http://milacademy.mod.gov.eg/default.aspx


     2. سحب ملف التقديم للكليه الحربيه وأول يوم لك فى الكليه 
     2. سحب ملف التقديم للكليه الحربيه وأول يوم لك فى الكليه
    http://ta2deem-7arbya-2.blogspot.com/

    3. طريقه ملء ملف التقديم للكليه الحربيه بالفيديو
    http://ta2deem-7arbya-3.blogspot.com/

    4. تسليم ملف التقديم للكليه الحربيه وأول اختبار لك فيها ( اختبار السمات الشخصيه

    http://ta2deem-7arbya-4.blogspot.com/



     06. كل ما يخص التقديم للكلية الحربية


     بسم الله الرحمن الرحيم

    كلـ ما تريد معرفته عن التقديم و الاختبارات فى الكليه الحربيه
    .
    .
    .
    اولا : الاوراق المطلوبة لتقديم الملف .
    الاوراق المطلوبة فى ملف المرحلة الاولى الملف الازرق :-

    1.حسن السير والسلوك ودى بتعملها داخل الملف فى مدرستك او الجامعة صفحة 6
    2.وجه وظهر صورة بطاقتك الشخصية كل واحدة لوحديها صفحة 8
    3.شهادة المؤهل او بيان الدرجات صفحة 10
    4.شهادة ميلاد كمبيوتر اصل للطالب صفحة 10
    5.صورة من الشهادات الرياضية او التفوق الرياضى ان وجد وتكون مختومة صفحة 11
    6.فى حالة قيد الطالب فى كلية او معهد يتم تثبيت اصل القيد مختوم فى صفحة 12
    7.القيد العائلى للوالد صفحة 14

    8.صورة معتمدة من قرار الوصاية وصورة من بطاقة الواصى \ولى الامر فى حااااالة وفاة الواااالد فقط
    9.وجه وظهر صورة البطاقة الشخصية للوالد كل واحدة لوحديها صفحة 16
    10.صورة معتمدة من مؤهل الوالد او بيان درجات المؤهل للوالد صفحة 16
    11.صورة وجه وظهر البطاقة الشخصية للوالدة كل واحدة لوحديها صفحة 18
    12.صورة للوالدين كارت طولى الاتنين بجوار بعض بالطو وفى حالة سفر الاب
    يصور كل واحد لوحد ويضعوا جنب بعض مع كتابة السبب خلف الصورة ان الوالد
    بالخارج وايضا فى حالة الطلاق او الانفصال ويكتب بسبب الانفصال صفحة 18
    13.صورة معتمدة من مؤهل الوالدة اوبيان درجات المؤهل للوالدة صفحة 20
    14.صورة من مستندات الاملاك\المدخرات\الاسهم الرئيسية للوالد التى سبق ذكرهافى صفحة 13 فى بيانات الوالد.. صفحة 21

    15.صورة من مستندات الاملاك\المدخرات\الاسهم الرئيسية للوالدة التى سبق ذكرهافى صفحة 17 فى بيانات الوالدة.. صفحة 22

    وبهذا نكون قد انهينا جميع الاوراق المطلوبة للملف الازرق للمرحلة الاولى

    بالتوفيق للجميع
    تنببببيه هااااااااام :-
    عند شرائك للملف تاكد من انك سجلت بياناتك على الكمبيوتر
    وقبل ذهاب تاكد من وجود البطاقة معك.

    ثانيا: الكشف الطبي وتفاصيله

    * الكشف الطبي للكليات و المعاهد العسكرية ( عدا الكلية الجوية ) يومان فقط.

    * ينقسم اليوم الأول للكشوفات الخارجية و الظاهرية مثل :-

    - كشف التناسق ( طول - وزن - عرض الصدر )

    - كشف العظام ( الكشف عن الكسور و التشوهات الخلقية مثل التصاق الفخدين و الفلات فوت )

    - كشف الجلدية

    - كشف الرمد ( قياس مستوى النظر - عمى الألوان )

    - كشف الجراحة ( الكشف عن أي عمليات جراحية في الجسم و الجهاز التناسلي و العيوب الخلقية فيه و عملية البواسير و الناموس الطبيعي )

    - كشف رسم القلب ( قياس معدل ضربات القلب و انتظام عمل عضلة القلب )

    - كشف الباطنة ( الكشف عن وجود أي عيوب أو مشاكل في الجهاز الهضمي و الكبد )

    - كشف الأنف و الأذن و الحنجرة

    - الكشف النفسي ( الكشف عن وجود أي خلل نفسي ظاهر في النطق أو التحدث )

    - كشف قاع العين ( الكشف عن وجود أي عيوب في العين الداخلية أو تصحيح للنظر بالليزر أو الليزك )

    ________________________________

    * اليوم الثاني ينقسم إلى :-

    - كشف الأشعة على الصدر ( لكشف أي عيوب في الجهاز التنفسي و مدى تأثره بالتدخين )

    - التحاليل الشاملة ( بول - دم ) للكشف عن الانيميا أو أي أمراض في الدم و السكر و غيرها من الأمراض.

    ______________________________________________

    نصائح هامـــــــــــــة للمتقدمين :
    ====================

    - تجنب الحصول على أي دواء قد يغير من صفتك الطبية أو نتائج التحاليل.

    - يجب الإفصاح عن الأمراض أو العمليات الجراحية التي أجريتها في أي مرحلة
    من حياتك قبل الكشف الطبي عليك و ذلك خلال عرضك على اللجنة الطبية المختصة.

    - تأكد من نظافة الأذن و غسلها قبل توقيع الكشف الطبي عليك.

    - تأكد من تخفيف شعر الرأس و حلاقة شعر الإبط و العانة بالكامل.

    - احصل على قسط كافي من النوم و الراحة قبل ذهابك للكشف و تجنب الإرهاق و السهر ليلة الكشف حتى لا تتأثر حالتك الصحية بذلك.

    - الطلبة الذين يحق لهم الكشف بالنظارة الطبية هم الطلبة الحاصلين على
    مجموع 90 % علمي رياضة فأعلى لصالح الكلية الفنية العسكرية
    فقـــــــــــــــــط.

    - لا يعتد بأي كشوفات أو تحاليل أو تقارير طبية بخلاف ما يصدر من المجلس الطبي لطلبة الكليات و المعاهد العسكرية.

    و الله الموفــــق والمســتعان ......,,,

    ===============================

    * عند اجتياز الطالب بنجاح للكشف
    الطبي يحدد له ميعاد الكشف الرياضي ( و مدته يوم واحد ) و على الطالب
    الحضور في اليوم المحدد و عدم التخلف عنه و معه الملابس الرياضي
    ة و المايوه.

    * سيتم إعطاء الطالب رقم للكشف الرياضي يتم التعامل مع الطالب به لتأدية الاختبارات و يجب حفظه.

    * كل الاختبارات تؤدى في يوم واحد لذا فهي تحتاج طاقة و مجهود ذهني و بدني
    كبير لذلك ننصح جميع المتقدمين بعدم الإجهاد و الراحة التامة
    في اليوم الذي يسبق الكشف الرياضي لتسجيل أفضل النتائج إن شاء الله.

    الاختبارات التي يشملها الكشف الرياضي و التي يؤديها الطالــــــــــــــب :-
    _______________________________

    * اختبار قفزة الثقة :

    - يعتبر آداء هذا الاختبار و النجاح فيه شرط أساسي لراغبي الالتحاق بالكليات و المعاهد العسكرية.

    - يجب أن يؤدى الطالب الاختبار بنجاح حتى يتمكن من استكمال باقي
    الاختبارات المتبقية بعد الكشف الرياضي و كذلك يعتبر شرط أساسي لاستكمال
    الدراسة في الكلية حيث أنه يؤدى بصفة دورية كل فترة معينة.

    -
    الاختبار عبارة عن قفز بالأرجل من برج حمام السباحة على إرتفاع ( 7.5 متر )
    بعد صدور الأمر بالقفز في خلال 3 ثوان و بدون أي تأخير أو تردد و إلا
    اعتبر الطالب مقصر في الاختبار و ليس له أي فرصة أخرى.

    - تقييم الاختبار :

    - مضى ( نجح ) - قصر ( فشل )

    _________________________________________

    * اختبار السباحة :

    - اختبار السباحة إجباري فقط لراغبي الالتحاق بالكلية البحرية و اختياري
    لباقي الطلبة المتقدمين لكل الكليات و المعاهد العسكرية ما عدا الكلية
    البحرية.

    - الاختبار عبارة عن سباحة 50 متر بأي طريقة من طرق السباحة طولاً أو عرضاً مع التقييم بالزمن.

    - تقييم الاختبار :

    - 50 متر في زمن حتى 45 ثانية =======> 50 درجة

    - 50 متر في زمن حتى 60 ثانية =======> 30 درجة

    - 50 متر في زمن أكثر من 60 ثانية ======> 20 درجة

    - 50 متر في زمن حتى 45 ثانية =======> 10 درجة

    - سباحة عرض حمام السباحة ( 20 متر ) ======> 10 درجة

    ثالثا:* اختبار تمرينات اللياقة البدنية :

    الاختبارات التي يشملها الكشف الرياضي و التي يؤديها الطالــــــــــــــب :-
    _______________________________

    * اختبار قفزة الثقة :

    - يعتبر آداء هذا الاختبار و النجاح فيه شرط أساسي لراغبي الالتحاق بالكليات و المعاهد العسكرية.

    - يجب أن يؤدى الطالب الاختبار بنجاح حتى يتمكن من استكمال باقي
    الاختبارات المتبقية بعد الكشف الرياضي و كذلك يعتبر شرط أساسي لاستكمال
    الدراسة في الكلية حيث أنه يؤدى بصفة دورية كل فترة معينة.

    -
    الاختبار عبارة عن قفز بالأرجل من برج حمام السباحة على إرتفاع ( 7.5 متر )
    بعد صدور الأمر بالقفز في خلال 3 ثوان و بدون أي تأخير أو تردد و إلا
    اعتبر الطالب مقصر في الاختبار و ليس له أي فرصة أخرى.

    - تقييم الاختبار :

    - مضى ( نجح ) - قصر ( فشل )

    _________________________________________

    * اختبار السباحة :

    - اختبار السباحة إجباري فقط لراغبي الالتحاق بالكلية البحرية و اختياري
    لباقي الطلبة المتقدمين لكل الكليات و المعاهد العسكرية ما عدا الكلية
    البحرية.

    - الاختبار عبارة عن سباحة 50 متر بأي طريقة من طرق السباحة طولاً أو عرضاً مع التقييم بالزمن.

    - تقييم الاختبار :

    - 50 متر في زمن حتى 45 ثانية =======> 50 درجة

    - 50 متر في زمن حتى 60 ثانية =======> 30 درجة

    - 50 متر في زمن أكثر من 60 ثانية ======> 20 درجة

    - 50 متر في زمن حتى 45 ثانية =======> 10 درجة

    - سباحة عرض حمام السباحة ( 20 متر ) ======> 10 درجة

    _________________________________________

    * اختبار تمرينات اللياقة البدنية :

    - يؤدى هذا الاختبار الذي يحتوي على 7 تمرينات تقيس مدى لياقة الطالب البدنية و تحددها و تقييمه 200 درجة.

    - التعلق على جهاز العقلة و مواصفات آداء التمرين بصورة صحيحة ( 40 درجة ) :

    طريقة آداء التمرين الصحيحة :

    - يتم تعلق الجسم على استقامة واحدة

    - المسك بالقبضتين المتباعدتين لمسافة أكبر من اتساع الصدر قليلاً

    - الإبهام لأعلى و ظهر اليد مواجه للوجه

    - الوصول بالرقبة و جزء من منطقة الصدر أعلى البار الأفقي

    - الرجلان ممدودتان و الأمشاط مفرودة و اتجهاهها لأسفل

    - تقييم التمرين :

    التمرين مفتوح و ليس له حد أقصى لكنه يقيم من 1 - 10 عدات وفقاً للآتي على سبيل المثال :

    - العدة 1 = 4 درجات

    - العدة 2 = 8 درجات

    - العدة 3 = 12 درجات

    - العدة 4 = 16 درجات

    - العدة 5 = 20 درجات

    - العدة 6 = 24 درجات ( العدة الواحدة = 4 درجات )

    - العدة 7 = 28 درجات

    - العدة 8 = 32 درجات

    - العدة 9 = 36 درجات

    - العدة 10 = 40 درجات

    - يسمح للطالب المتميز بآداء التمرين إذا ما زاد عن 40 عدة و يدون ما حصل عليه في الكارت الخاص به.

    _________________________________

    - تمرين البطن ( 40 درجة ) :

    - عدد العدات 40 عدة في زمن 1.5 دقيقة

    - طريقة آداء التمرين الصحيحة :

    يتم الاستلقاء على الظهر ( الرقود ) مع ثني الركبتين و تشبيك اليدين خلف الرقبة مع ثني الجذع للإمام مع ملامسة الركبتين

    - التمرين يعبر عن مدى قوة عضلات البطن.

    - تقييم التمرين :

    - أقل من 10 عدات = صفر

    - 10 عدات ======> 5 درجات

    - 15 عدة =======> 10 درجات

    - 20 عدة =======> 16 درجة

    - 25 عدة =======> 23 درجة

    - 30 عدة =======> 29 درجة

    - 35 عدة =======> 35 درجة

    - 40 عدة =======> 40 درجة

    _________________________________

    - تمرين الضغط :

    - يعبر هذا التمرين عن قوة عضلات الحزام الصدري و الذراعين باستخدام
    مقاومة جسم الفرد عن طريق ثني الذراعين مع وضع الانبطاح المائل مع ملامسة
    كف المعلم لكل ثنية للذراعين.

    - تقييم التمرين :

    - أقل من العدة 10 =====> صفر

    - 10 عدات =========> 5 درجات

    - 15 عدة =========> 10 درجات

    - 25 عدة =========> 23 درجة

    - 30 عدة =========> 28 درجة

    - 35 عدة =========> 33 درجة

    - 40 عدة =========> 40 درجة

    _________________________________

    - تمرين الوثب الطويل ( 10 درجات ) :

    - يعبر هذا التمرين عن القوة العضلية و الخفة و الرشاقة و المرونة

    - يتم القفز من الثبات من نقطة ثابتة لمسافة أفقية تقاس من أول نقطة هبوط للقدم على الأرض.

    - تقييم التمرين :

    - 160 سم ========> 1 درجة

    - 165 سم ========> 3 درجة

    - 170 سم ========> 4 درجة

    - 175 سم ========> 5 درجة

    - 180 سم ========> 6 درجة

    - 185 سم ========> 7 درجة

    - 190 سم ========> 8 درجة

    - 195 سم ========> 9 درجة

    - 200 سم ========> 10 درجة

    _________________________________

    تمرين العدو مسافة 100 متر ( 15 درجة ) :

    - يقيس التمرين مدى خفة و سرعة و رشاقة الطالب.

    - تقييم التمرين :

    - 13 ثانية ========> 15 درجة

    - 14 ثانية ========> 13 درجة

    - 15 ثانية ========> 10 درجة

    - 16 ثانية ========> 6 درجة

    - 17 ثانية ========> 2 درجة

    - 18 ثانية فأكثر ========> صفر

    _________________________________

    - تمرين الجري المتعرج ( 10 درجات ) :

    - يعبر التمرين عن مدى قدرة الفرد على تغيير أوضاع الجسم بسرعة و بدقة في مختلف الأوضاع مع الاحتفاظ بتوازن الجسم.

    - طريقة تأدية التمرين الصحيحة :

    - من وضع الوقوف ينطلق الطالب للجري بين الحواجز بطريقة الزيجزاج لمسافة 90 متر.

    - تقييم التمرين :

    - 25 ثانية فأقل ======> 10 درجات

    - 26 إلى 30 ثانية ====> 7 درجات

    - 31 ثانية فأكثر =====> صفر

    ________________________________

    تمرين التوازن ( 10 درجات ) :

    - و هو تمرين يضاف إلى الاختبار لقياس قدرة الطالب على السيطرة على أعضاء الجسم عضليا و عصبيا فوق جزء ضيق ( حركي - ثابت ).

    - طريقة تأدية التمرين الصحيحة :

    - يمشي الطالب على عارضة توازن مسافة 360 سم و يدور في نهايتها و يعود مرة أخرى لنفس المسافة بدون السقوط من عليها.

    - إرتفاع العارضة 120 سم

    - التمرين بدون زمن محدد

    - تقييم التمرين :

    - مضى ====> 10 درجات

    - قصر ====> صفر

    ________________________________

    - تمرين الجري مسافة 1500 متر ( الدرجة 35 ) :

    - و هو عبارة عن الجري مسافة 1500 متر بدون توقف في زمن معين و يقيس
    التمرين مدى قدرة الطالب على تنظيم التنفس أثناء الجري و بذل المجهود و
    القدرة على الاستمرار و عدم التوقف نتيجة التعب.

    - تقييم التمرين :

    - حتى 5.30 دقيقة =========> 35 درجة

    - حتى 6 دقائق ===========> 30 درجة

    - حتى 6.30 دقائق =========> 20 درجة

    - حتى 7 دقائق =========> 5 درجة

    - أكثر من 7 دقائق =========> صفر

    ________________________________

    - اختبارات المهارات الرياضية ( التفوق الرياضي ) :

    - هذا الاختبار ( اختياري ) يؤديه الطلبة المتفوقين رياضياً لممارسة لعبة
    رياضية حقق فيها مستوى مناسب على مستوى الاتحادات الرياضية.

    -
    إذا انطبق ذلك على الطالب فعليه تقديم شهادة التفوق الرياضي الخاصة
    باللعبة التي يمارسها على أن تكون معتمدة من سكرتير عام إتحاد اللعبة
    موضحاً البطولات التي حصل عليها الطالب.

    - يقوم الطالب بإحضار الملابس الرياضية و الأدوات الخاصة باللعبة لآداء الاختبار فيها.

    - يتم إجراء اختبار مهاري في اللعبة يقسم إلى 3 مستويات هي :

    - المستوى الأول =====> ممتاز

    - المستوى الثاني =====> جيد جدا

    - المستوى الثالث =====> جيد

    ==========================================

    اختبار قياس القدرات النفسية للطالب :
    =======================

    - يتم بواسطة لجنة من مركز الشئون النفسية للقوات المسلحة التابع لإدارة الشئون المعنوية.

    - يهدف الاختبار إلى التأكد من قدرة الطالب النفسية على التعامل مع المواقف الطارئة و المختلف
    ة التي من الممكن حدوثها أثناء الحياة العسكرية.

    - يحدد للطالب اختبار المعلومات العامة عن جمهوريه
    مصر العربيه ====================

    - يتم فيه اختبار الطالب في بعض المعلومات العامة عن جمهورية مصر العربية و
    كذلك بعض معلومات اللغة العربية ( الموجودة داخل الأسطوانة المرفقة مع
    الملف ).

    - يتحدد بعد نهاية الاختبار توقيت الاختبار الشخصي ( كشف الهيئة )

    والله الموفق..,,

    اختبار المواجهة الشخصية ( الهيئة ) :
    =======================

    - و هو عبارة عن مقابلة شخصية لكل طالب على حدة نجح في كافة الاختبارات
    السابقة لهذا الاختبار لمناقشته و سؤاله عن أسباب رغبته في الالتحاق
    بالكليات و المعاهد العسكرية و تحديداً الكلية التي يرغب الطالب في الالتحاق بها.

    - تكون المقابلة أمام السادة مديرين الكليات العسكرية و المعاهد العسكرية و
    أحياناً يحضرها السيد القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع و الإنتاج
    الحربي.

    - في البداية يدخل الطالب أمام السادة مديرين الكليات و
    المعاهد العسكرية و يقوم بذكر بعض البيانات عن نفسه كالاسم و السن و
    العنوان و المؤهل و المجموع و الشعبة ( علمي رياضة - علمي علوم - أدبي ) و
    كذلك الشعبة بالنسبة للحاصلين على الدبلوم الصناعي ثم أخيراً ما حصل عليه
    الطالب من درجات في الكشف الرياضي.

    - يقوم السيد مدير الكلية
    الحربية و مدير مكتب التنسيق للكليات و المعاهد العسكرية بتوجيه بعض
    الأسئلة للطالب قد تتعلق بعض البيانات المكتوبة في ملفه أو بعض الأسئلة
    الشخصية و المعلومات العامة عن جمهورية مصر العربية و كيفية تصرفه في بعض
    المواقف المعينة.

    - بعد ذلك يمكن أن يتحدث باقي مديرين الكليات و
    المعاهد العسكرية مع الطالب و خاصة مدير الكلية التي يرغب الطالب في
    الالتحاق بها و يوجه له بعض الأسئلة عن أسباب رغبته في الالتحاق بهذه
    الكلية تحديداً.

    - يحدث كثيراً أن يدخل الطالب و يقوم بذكر
    البيانات الأساسية المذكورة بعاليه و لا يتم توجيه أي سؤال أو استفسار له
    بواسطة السادة مديرين الكليات و المعاهد العسكرية و لا يعني ذلك إطلاقاً
    رسوب الطالب و عدم تخطيه الاختبار.

    - بعد الانتهاء من توجيه الأسئلة يقوم السيد مدير الكلية الحربية للطالب بإعطاء الإذن للطالب بالانصراف و دخول الطالب الذي يليه.

    - نتيجة الاختبار تكون بعدها بفترة قد تمتد لشهر أو اكثر قليلاً و ميعادها موحد لجميع الطلبة الذين دخلوا الاختبار.

    - يتم تحديد ميعاد لآداء كشف العرض العام للطلبة الناجحين في كشف الهيئة.

    _____________________________________

    نصائح للطلبة المتقدمين لآداء الاختبار :

    - يجب على الطالب الحضور في اليوم المحدد و التوقيت المحدد له لأنه إذا
    تخلف عن الحضور لن يكن أمامه أي فرصة أخرى لآداء الاختبار و يعتبر راسب.

    - الالتزام بالزي الموحد المطلوب و هو :

    * قميص أبيض سادة نصف كم
    * بنطلون أسود سادة
    * حزام أسود سادة
    * جوارب سوداء سادة
    * حذاء أسود سادة ( جزمة )

    - الاختبار كما ذكرنا هو مقابلة شخصية فيجب أن يكون الطالب واثقاً من نفسه تمام الثقة و يتحلى بالهدوء و عدم القلق.

    - يجب أن يكون صوت الطالب مسموع جيداً لا مرتفع و لا منخفض.

    - يجب أن يتحلى الطالب بكامل الثقة في النفس و التفكير قليلاً قبل الرد على أي سؤال أو موقف يتم سؤاله فيه


    والله الموفق ..
     07. طريقة ملىء ملف الحربية بالتفصيل

    نكمل إن شاء الله  بكرة والله تعبت