-->

مواعيد امتحانات القدرات بجميع الجامعات المصرية واخبار التنسيق 2016/2017 واولها اليوم كلية الفنون الجميلة الاسكندرية هنا فى مذكرات تعليمية

مواعيد امتحانات القدرات بجميع الجامعات المصرية واخبار التنسيق 2016/2017 واولها اليوم كلية الفنون الجميلة الاسكندرية هنا فى مذكرات تعليمية

    مواعيد امتحانات القدرات بجميع الجامعات المصرية واخبار التنسيق 2016/2017 واولها اليوم كلية الفنون الجميلة الاسكندرية هنا فى مذكرات تعليمية 



    موقعكم موقع مذكرات تعليمية يتيح لكم الاطلاع والمذاكرة السهلة البسيطة التى ترشدكم الى الدرجات النهائية فى كل مادة فاحرصوا على حفظ الصفحة فى المفضلة صفحة مذكرات تعليمية وجروب مذكرات تعليمية ومدونة مذكرات تعليمية احرصوا على هذة الروابط الثلاث فى المفضلة على المستعرض الذى لديكم ويكونوا ظاهرين فى شريط العنوان اسفل الرابط حتى تفتحوهم بمجرد دخلوكم على النت لماذا؟
    لانهم بهم كل الاخبار الحصرية والعاجلة والمهمة للطلبة والمعلمين وبهم كل المذكرات 
    وبهم كل المراجعات 
    وبهم كل ليالى الامتحانات
    وبهم كل النتائج للمحافظات
    وبهم كل نتائج الامتحانات
    وبهم نتائج الكادر والاخبار المهمة للمعلمين والمعلمات 
    وبهم كل الكورسات فى جميع المجالات 
    وبهم كل المذكرات للجامعات
    وبهم كل الامتحانات
    وبهم كل التوقعات
    وبهم كل المنوعات
    وبهم كل المجالات
    لا غنى عن هذة الصفحات



    تحديث الجمعة 1/7/2016
    الجامعات الخاصة: الحد الأدنى للقبول في الطب 95% والأسنان 90% والهندسة 80%
     أعلن مجلس الجامعات الخاصة والأهلية، الإثنين، برئاسة الدكتور أشرف الشيحي ، وزير التعليم العالي والبحث العلمي، الحد الأدنى للتقدم للقبول بالجامعات الخاصة خلال العام الجامعي المقبل 2016\2017.
     ووافق المجلس على قواعد وضوابط نظام القبول بالجامعات الخاصة والأهلية للعام 2016/2017، وذلك بتحديد الحد الأدنى للطلبة المصريين للقبول بكليات الجامعات الخاصة، حيث تحدد لكلية الطب البشري حصول الطالب على 95% في مجموع الثانوية العامة، ولكلية طب الأسنان وكلية الصيدلة وكلية العلاج الطبيعي 90%، وكلية الهندسة 80%، وكلية الفنون التطبيقية وكلية العلوم الطبية التطبيقية 70%، وكلية علوم الحاسب وكلية التكنولوجيا الحيوية 70%، وكلية الاقتصاد والعلوم السياسية وكلية الإدارة وكلية اللغات والترجمة وكلية الإعلام 65%، وباقي الكليات 55%.
     ووافق المجلس على توقيتات إعلان الأعداد المقبولة بكليات الجامعات الخاصة وتسليمها لمكتب القبول، حيث تحدد للمرحلة الأولى 1 أغسطس 2016، والمرحلة الثانية 8 أغسطس 2016، والمرحلة الثالثة 15 أغسطس 2016.
    تحديث اليوم الخميس 23/6/2016

    تنسيق الكليات والمعاهد العسكرية: 70 % للحربية و60 % للجوية و92 % للفنية العسكرية و97 % للطب////صدق الفريق أول صدقى صبحى، القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى، اليوم، الأربعاء، على إعلان قبول دفعة جديدة للالتحاق بالكليات والمعاهد العسكرية (الحربية - البحرية - الجوية - الفنية العسكرية - الدفاع الجوى - كلية طب القوات المسلحة - المعهد الفنى للقوات المسلحة)، من حملة الثانوية العامة والثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة، وحملة الشهادات الثانوية الصناعية وما يعادلها، دفعة أكتوبر 2016.
    وتبدأ توقيتات سحب الملفات اعتبارا من يوم 26 يونيو الجارى، من مكتب تنسيق الكلية الحربية، بالإضافة إلى مكتب تنسيق نادى الفتح الاجتماعى بقيادة المنطقة الشمالية العسكرية بالإسكندرية اعتبارا من يوم 24 يوليو 2016، وكذلك مكتب تنسيق أسيوط بقيادة المنطقة الجنوبية العسكرية اعتبارا من 24 يوليو يوليو 2016، جاء ذلك خلال المؤتمر الصحفى الذى عقده اللواء أركان حرب جمال أبو إسماعيل مدير الكلية الحربية.
    وأعلن مدير الكلية الحربية اللواء أركان حرب جمال أبو اسماعيل أن الشروط العامة للقبول وهى أن يكون الطالب ووالداه وأجداده مصريو الجنسية وغير مكتسبين أو متقدمين للحصول على أى ***ية أخرى، وأن يكون حاصلاً على شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة أو ما يعادلها طبقاً للشروط والمجموع الذى يحدده مكتب تنسيق القبول للكليات والمعاهد العسكرية، وألا يكون قد مضى على حصول الطالب على شهادة الدراسة الثانوية أو ما يعادلها أكثر من عام واحد بشرط أن يكون مقيدا بإحدى الكليات الجامعية أو المعاهد وأن يكون قد اجتاز السنة الدراسية المقيد بها بنجاح، وأن يكون حسن السير والسلوك، وألا يكون قد سبق الحكم عليه بعقوبة جناية أو فى جريمة مخلة بالشرف.
    وأوضح مدير الكلية الحربية أنه يشترط على الطالب المتقدم للكيات والمعاهد العسكرية أن يكون غير متزوج أو سبق له الزواج، وألا يكون قد استقال أو فصل تأديبيا من أى كلية معهد عسكرى مدرسة عسكرية، وألا يكون قد أعفى من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية، وألا يقل الطول للذكور لكل الكليات عن 170 سم (الكلية الجوية فقط يسمح للطول بأقل من 170 سم، وحتى 158 سم كحد أدنى) وأن يكون لائقاً طبياً طبقاً لشروط اللياقة الطبية.
    وأشار مدير الكلية الحربية إلى أنه لا يجوز إعادة الكشف الطبى على الطالب فى نفس الدفعة المتقدمة فى نفس العام فى حالة عدم لياقته الطبية أثناء الاختبارات، ويجب أن يجتاز اختبارات اللياقة البدنية بنجاح وتفوق ولا يجوز إعادتها فى نفس الدفعة المتقدمة فى نفس العام فى حالة عدم اجتيازه الاختبارات، وأن يجتاز اختبار قفزة الثقة بنجاح من ارتفاع (7.5 متر) بدون تردد وللمرة الأولى. وأضاف اللواء أبو إسماعيل: "يجب أن يجتاز الاختبارات النفسية والمعلومات العامة عن جمهورية مصر العربية، وكشف الهيئة وفقاً لتقييم لجنة الاختبار، وأن يجتاز اختبار العرض الطبى العام والتحاليل الطبية، وأن يتقدم طالب الالتحاق بتعهدات كتابية بالتضامن مع والده أو ولى أمره بالالتزام الكامل بشروط التقدم للكليات والمعاهد العسكرية، مع التأكيد على أن تكون البيانات المدرجة فى أوراق القبول والتى تم على أساسها قبول الطالب صحيحة طوال فترة وجوده بالكلية.
    وأعلن اللواء أركان حرب جمال أبو إسماعيل، مدير الكلية الحربية ومدير مكتب تنسيق القبول للكليات والمعاهد العسكرية أن الكلية الحربية هذا العام سوف تقبل الحاصلين على الثانوية العامة والأزهرية بقسميها العلمى والأدبى، وألا يزيد السن فى 1 نوفمبر 2016 عن 21 سنة، والنسبة المئوية للمجموع 70 % فأكثر، بينما الكلية البحرية تقبل الحاصلين على الثانوية العامة القسم العلمى شعبتى الرياضيات والعلوم بشرط أن يكون الطالب شعبة العلوم، وقد تحصل على 70 % فأكثر فى مادة الرياضيات فى الصف الثانى الثانوى، وكذلك تقبل الحاصلين على شهادة الثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة من القسم العلمى وألا يزيد سن المتقدم على 21 عام فى 1 نوفمبر 2016، بنسبة مئوية 70 % فأكثر.
    وعن الكلية الجوية أعلن اللواء أبو إسماعيل أنها تقبل الحاصلين على الثانوية العامة والأزهرية والشهادت المعادلة بقسميها العلمى والأدبى، بمجموع 60 % فأكثر، وألا يزيد السن فى أول نوفمبر عن 22 عام، أما الكلية الفنية العسكرية تقبل الحاصلين على الثانوية العامة من القسم العلمى، شعبة الرياضيات فقط، وتقبل الحاصلين على الشهادة الازهرية والشهادات المعادلة، من القسم العلمى، بشرط أن يكون الطالب قد حصل على مادتى الفيزياء والرياضيات على 70 % فأكثر، وألا يزيد سن الطالب عن 21 فى أول نوفمبر 2016، وأن تكون النسبة المئوية للمجموع 92 % فأكثر، أما عن كلية الدفاع الجوى فتقبل الحاصلين على الثانوية العامة القسم العلمى شعبة الرياضيات فقط، وكذلك تقبل الحاصلين على شهادة الثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة من القسم العلمى، بشطر الحصول على 70 % فأكثر فى مادتى الرياضيات والفيزياء، وألا يزيد السن فى 1 نوفمبر عن 21 عاما، وأن تكون النسبة المئوية للمجموع 85 % فأكثر.
    وعن كلية طب القوات المسلحة أعلن مدير الكلية الحربية أن الكلية تقبل الحاصلين على الثانوية العامة من القسم العلمى شعبة العلوم فقط، وكذلك تقبل الحاصلين على الثانوية الأزهرية والشهادت المعادلة من القسم العلمى، ولا يزيد السن عن 21 عام فى أول نوفمبر المقبل، وألا يقل المجموع عن 97 %.
    وعن المعهد الفنى للقوات المسلحة أكد مدير الكلية الحربية أنه يقبل الحاصلين على الشهادة الثانوية العامة من القسم العلمى، شعبة الرياضيات والعلوم، والحاصلين على الثانوية الأزهرية من القسم العلمى، والحاصلين على الثانوية الصناعية نظام خمس سنوات، من المدارس التابعة لوزارة التابعة لوزارة التربية والتعليم، أو التعليم المزدوج التابع لوزارة الإنتاج الحربى فقط، أو معهد الدنبسكو بشرط أن تكون التخصصات هى الميكا***ا والكهرباء فقط، والا يزيد السن عن 21 عاما فى أول نوفمبر المقبل، على أن يكون المجموع 65 % فأكثر للحاصلين على الثانوية العامة، و75 % فأكثر للحاصلين على الثانوية الصناعية.
    وأكد اللواء أركان حرب جمال أبو إسماعيل، مدير الكلية الحربية، أن شهادة الأب والأم غير مؤثرة نهائيا على قبول أى طالب فى الكليات والمعاهد العسكرية، قائلا: "نقبل أى مصرى، القوات المسلحة ملك للشعب، وفيه طلبة موجودين أهاليهم ناس فلاحين وبسطاء.
    وأوضح اللواء جمال أبو اسماعيل أنه لا وساطة نهائيا فى القبول بالكليات والمعاهد العسكرية، والطالب المؤهل يحصل على فرصته كاملة، والعام الماضى، تمت مراجعة نتيجة القبول من القائد العام للقوات المسلحة شخصيا لمدة 7 ساعات كاملة، راجع خلالها بنفسه كل طالب، ودرجات النجاح فى كافة الاختبارات التى أداها، حتى يضمن أن كل طالب التحق بالكلية الحربية يستحق.
    قال اللواء أركان حرب جمال أبو اسماعيل أن القائد العام للقوات المسلحة أمر بالكشف عن المصابين بفيروس سى، المتقدمين للكليات والمعاهد العسكرية، وعلاجهم بالمجان على نفقة القوات المسلحة، فى إطار الحرص على شباب مصر، وتوفير الرعاية الطبية اللازمة لهم. وأكد أبو اسماعيل أن اللكية الحربية من أعرق اللكيات العسكرية على مستوى العالم، ولها تاريخ طويل من الفخر والبطولة، حيث خرجت الالاف من القادة والضباط على مدار عشرات السنين.
    قال اللواء جمال أبو إسماعيل أن الطالب فى الكلية يقضى 16 ساعة يوميا فى التدريب والدراسة، فى ظل برنامج مكثف يتم إعداده من خلال خبراء ومتخصصين فى العديد من المجالات.
    وحول مدى تأثر طلبة الكليات العسكرية بوسائل التواصل الاجتماعى أكد مدير الكلية الحربية على هامش إعلان قبول دفعة جديدة من المتقدمين بالكليات العسكرية أن الطالب ليس لديه وقت لوسائل التواصل الاجتماعى، والتدريب والدراسة تسيطر على وقته كاملا.
    وأوضح مدير الكلية الحربية أن طلبة الكليات والمعاهد العسكرية يتمتعون بإقامة كاملة، ويتم توفير التغذية والملبس، وفقا لمعايير علمية دقيقة، إلى جانب توفير الرعاية الطبية لهم، والأنشطة العلمية، والمعدات المعملية.
    وأشار مدير الكلية الحربية إلى أن الطلبة الأوائل فى الكليات والمعاهد العسكرية يتم إيفادهم إلى بعثات علمية للكليات والمعاهد العسكرية فى الخارج، بالإضافة إلى حصول الطلبة على وحدات سكنية عقب تخرجهم من صندوق إسكان القوات المسلحة.
    وأوضح مدير الكلية الحربية أن الطالب يتمتع بكافة بمزايا اجتماعية عديدة، بالإضافة إلى التمتع بالنوادى والفنادق المملوكة للقوات المسلحة فى مختلف المحافظات. ونصح مدير الكلية الحربية الطلبة المتقدمين بعدم الكذب أو التجمل أثناء كتابة بياناتهم فى ملف القبول، خاصة وأن هذه الملفات يتم مراجعتها بعناية ودقة، وطالبهم بالاهتمام باللياقة البدنية.
    ووجه مدير الكلية الحربية رسالة للطبة قائلا: "اختبارات القبول بالكليات العسكرية مسابقة ومنافسة شريفة بينهم، ويجب على كل طالب أن يبذل قصارى جهده لنيل شرف الالتحاق بها، فليس من ينجح ويجتاز الاختبارات فقط يتم قبوله، ولكن المتميز فى كافة الاختبارات، وتقييم الطالب يتم منذ اليوم الأول لتقدمه بملف قبوله، والانضباط فى المواعيد والمظهر العام يؤثران أحد أهم عوامل تقييم الطالب.

    وأضاف: مدير الكلية الحربية: "لا وساطة مطلقا فى الكليات والمعاهد العسكرية، وأحذر ممن يحاولون البحث عن وساطة للقبول بالكليات والمعاهد العسكرية، ونقبل كل أبناء الشعب المصرى من جميع فئاته.
    ===================================
    تحديث الخميس 23/6/2016
    أعداد الطلاب المقترحة للقبول في العام الدراسي المقبل 2016-2017، بمختلف كليات الجامعة، 37.518 طالب وطالبة
    ==================================

    علي الثانوية العامة علمي رياضية، و20 طالبا وطالبة من الحاصلين علي الشهادات الفنية، بإجمالي 320 طالبا وطالبة بكلية الهندسة العام المقبل

    - قبول 300 طالب وطالبة علمي رياضة بكلية هندسة المطرية التابعة للجامعة، فضلا عن قبول 30 من الحاصلين علي الشهادات الفنية، بإجمالي 330 طالب وطالبة.

    2- كلية الصيدلة تم تحديد قبول 100 طالب وطالبة فقط علمي علوم

    3- كلية الحاسبات والمعلومات 300 علمي رياضة فقط

    4- كلية العلوم 200 علمي رياضة و300 علمي علوم

    5- كلية التربية الفنية 100 أدبي و50 علمي رياضة و50 علمي علوم

    6- كلية التربية الموسيقية 50طالبة وطالبة أدبي و50 علمي علوم ورياضة.

    7- كلية الحقوق انتظام 1000 أدبي و500 علمي رياضة و500 علمي علوم، ومثلهم بالانتساب، و400 للحاصلين علي الشهادات الفنية، بإجمالي 4400 طالب وطالبة،

    8- كلية الخدمة الإجتماعية انتظام 500 أدبي و500 علمي رياضة وعلمي علوم، وانتساب 250 أدبي و250 علمي رياضة وعلمي علوم، و100 من الحاصلين علي الشهادات الفنية

    9- كلية التجارة وإدارة الأعمال انتظام 4500 أدبي و1500 علمي رياضة و2500 علمي علوم و900 من الحاصلين علي الشهادات الفنية، وفي الانتساب 6000 أدبي و1000 علمي رياضة و2000 علمي علوم و200 من الحاصلين علي الشهادات الفنية.

    10- المعهد الفني وفي كلية الفنون التطبيقية 140 علمي رياضة و140 علمي علوم، و28 من الحاصلين علي الشهادات الفنية

    11- كلية التربية 635 أدبي و815 علمي علوم وعلمي رياضة و120 من الحاصلين علي الشهادات الفنية

    12- كلية التربية الرياضية بنين 200 أدبي و200 علمي رياضة و200 علمي علوم

    13- كلية التربية الرياضية بنات 150 أدبي و150 علمي رياضة وعلوم

    14- كلية التمريض 100 علمي علوم و50 من الحاصلين علي الشهادات الفنية.

    15- كلية الفنون الجميلة 170 بقسم فنون لجميع الحاصلين علي الثانوية العامة و80 بقسم عمارة لطلاب علمي رياضة فقط

    16- كلية الآداب انتظام 2260 أدبي و970 علمي رياضة وعلوم

    17- آداب انتساب 980 أدبي و420 علمي رياضة وعلوم

    18- كلية الاقتصاد المنزلي 200 أدبي و400 علمي رياضة و400 علمي علوم و160 من الحاصلين علي الشهادات الفنية

    19- في كلية السياحة والفنادق انتظام 300 أدبي و250 علمي رياضة وعلمي علوم

    20- التعليم التبادلي بالسياحة والفنادق 500 أدبي وعلمي علوم ورياضة و150 من الحاصلين علي الشهادات الفنية و15 مدارس ألمانية وشهادة الأبيتور، بإجمالي 1215 طالب وطالبة.1- كلية الهندسة بحلوان قبول 300 طالب وطالبة من الحاصلين 
    ===================================
    إعلان قبول دفعة جديدة للالتحاق بالكليات والمعاهد العسكرية (الحربية - البحرية - الجوية - الفنية العسكرية - الدفاع الجوى - كلية طب القوات المسلحة - المعهد الفنى للقوات المسلحة) 
    ===================================
    من حملة الثانوية العامة والثانوية الأزهرية والشهادات المعادلة، وحملة الشهادات الثانوية الصناعية وما يعادلها، دفعة أكتوبر 2016.

    وتبدأ توقيتات سحب الملفات اعتبارا من يوم 26 يونيو الجارى، من مكتب تنسيق الكلية الحربية، بالإضافة إلى مكتب تنسيق نادى الفتح الاجتماعى بقيادة المنطقة الشمالية العسكرية بالإسكندرية اعتبارا من يوم 24 يوليو 2016، وكذلك مكتب تنسيق أسيوط بقيادة المنطقة الجنوبية العسكرية اعتبارا من 24 يوليو 2016

    الشروط العامة للقبول وهى :
    ==============

    1- أن يكون الطالب ووالداه وأجداده مصريو الجنسية وغير مكتسبين أو متقدمين للحصول على أى جنسية أخرى

    2- أن يكون حاصلاً على شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة أو ما يعادلها طبقاً للشروط والمجموع الذى يحدده مكتب تنسيق القبول للكليات والمعاهد العسكرية

    3- ألا يكون قد مضى على حصول الطالب على شهادة الدراسة الثانوية أو ما يعادلها أكثر من عام واحد بشرط أن يكون مقيدا بإحدى الكليات الجامعية أو المعاهد

    4- أن يكون قد اجتاز السنة الدراسية المقيد بها بنجاح

    5- أن يكون حسن السير والسلوك، وألا يكون قد سبق الحكم عليه بعقوبة جناية أو فى جريمة مخلة بالشرف.

    6- أن يكون غير متزوج أو سبق له الزواج، وألا يكون قد استقال أو فصل تأديبيا من أى كلية معهد عسكرى مدرسة عسكرية


    9- ألا يكون قد أعفى من الخدمة العسكرية لعدم اللياقة الطبية، وألا يقل الطول للذكور لكل الكليات عن 170 سم (الكلية الجوية فقط يسمح للطول بأقل من 170 سم وحتى 158 سم كحد أدنى) وأن يكون لائقاً طبياً طبقاً لشروط اللياقة الطبية.
    =========================================================================


    كشفت وزارة التعليم عن موعد امتحانات القدرات لطلبة وطالبات الثانوية العامة سواء النظام الحديث أو القديم، حيث قالت إن بدء الامتحانات سيكون يوم الاثنين الموافق 11/6/2016
    وأوضحت وزارة التعليم العالى فى بيان لها إن هناك عدة الكليات ستجرى اختبارات القدرات لطلاب الثانوية العامة ومن بينها كليات السياحة والفنادق والتربية الرياضية، شعبتى التربية الفنية والموسيقية بكليات التربية والنوعية، إضافة إلى كليات الفنون الجميلة، وكليات التمريض، فضلا عن كليات الفنون التطبيقية بجامعات حلوان ودمياط وبنها، علاوة على كلية التربية الموسيقية بالزمالك جامعة حلوان، وكلية التربية الفنية بالزمالك جامعة حلوان ولم تقتصر الاختبارات على هذه الكليات فحسب، إنما شملت أيضا شعبتى التربية الفنية والموسيقية بكلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس، إضافة إلى شعبة التربية الفنية بكلية التربية جامعة السويس، وكذلك كلية التربية الفنية جامعة المنيا.
     أوراق اختبارات القدرات لطلاب الثانوية العامة

    وأشارت وزارة التعليم العالى إلى أن هناك بعض الأوراق المطلوب من طلاب الثانوية العامة تتمثل فى صورة شخصية واحدة لكل اختبار من الاختبارات، علما بأن اختبارات قدرات كليات التربية الرياضية تتطلب صورتين شخصيتين فقط، بجانب رقم جلوس الطالب الذى دخل به امتحانات الثانوية العامة.

    نظام إمتحانات القدرات 2016 (فنون جميلة/تطبيقية/تربية فنية/نوعية) كل ماتريد معرفته هنا

    1/ إيه هو إمتحان القدرات؟

    دة إمتحان بيقيس قدراتك فى كلية فنون جميلة او تطبيقية او تربية فنية ونوعية لمعرفة قدرات التخيل والإبداع يعنى من الأخر بيعرف إيدك تمشى فى الكلية ولا لا ودة مش صعب نهائى بس عايز تدريب وتركيز ومش شرط تكون رسام بيكاسو يعنى ولا يشترط موهبة فذة 

    2/ إيه أنواعه؟ 

    يعتبر إمتحان القدرات لفنون جميلة حاجتين عمارة وفنون ملهمش علاقة ببعض نهائى 
    انما فنون تطبيقية ليها امتحان وتربية فنية ليها امتحان ونوعية ليها امتحان وعلى حسب كل كلية
    3/إية نظام الامتحانين ل(فنون جميلة) وهل لازم أمتحن الأتنين؟

    إمتحان عمارة (لطلبة علمى رياضة بس) وبيأهل لقسم عمارة فقط
    إمتحان فنون (لطلبة علمى رياضة وعلوم وادبى) بيأهل لقسم جرافيك ونحت وتصوير وديكور ولكن قسم الديكور لعلمى فى كل الكليات عدا اسكندرية من ادبى.
    امتحان فنون تطبيقية بياهل لفنون تطبيقية بكل اقسامها وتربية فنية بتاهل لتربية فنيه

    ممكن تختار أى حاجة بس المهم لو عايز تضمن ادخل عدد براحتك من الامتحانات لأنك بتروح قبل ما تعرف نتائج الكلية وقبل التنسيق
    بالنسبة (لفنون تطبيقية) بيأهلك لكل الاقسام لانك بتدخل اعدادى وبعد كدة بتتاهل على حسب تقديرك ل14 قسم وتنسيق القسم الداخلى بعد اعدادى وعلى فكرة تطبيقية مش فيها قسم عمارة ولكن فيها ديكور بيسموه هناك (تصميم داخلى واثاث) ودة بياخد اعلى تنسيق ومفيهوش تخصصات (عكس فنون جميلة ديكور من اعدادى وفيه شعبتين)

    بالنسبة (لتربية فنية) و(نوعية) امتحانهم سهل جدا وبيأهلك للكلية نفسها
    طبعا خلى باااااااااااااالك ان امتحان القدرات لازم تكون مخلص 3 ثانوى ومينفعش بعد كدة تمتحن قدرات (بيكون مرة واحدة بس وعدد براحتك من الامتحان عايز تمتحن فنون جميلة وتطبيقية براحتك)

    4/ إزاى أقدم فى إمتحان القدرات؟

    بص هما قالوا السنة دى مواعيد التقديم خلال 4 و16 يوليو لسنة 2016 فهتروح على جامعة القاهرة المدينة الجامعية وتسحب استمارة, ولازم تاخد كورس لان الامتحان بعديها ومفيش وقت وتابع الجرايد وقت بوقت لحد ما يعلن الوزير مواعيد الامتحان بالحروف الابجدية يعنى مثلا يوم السبت حرف الميم والنون وهكذا واياك تروح قبل ما يعلنوا مواعيد امتحانات القدرات 
    طبعا مش شرط تكون ملتزم بحرف يعنى ممكن تسحب استمارة فى يومك وتقدم فى يوم تانى للكلية لو انت مش متدرب كويس ممكن تأجل 
    اول حاجة هتروح مكتب التنسيق دة فى جامعة القاهرة (وطبعا بيختلف مكتب التنسيق لكل محافظة) وهتركب مترو تنزل محطة جامعة القاهرة وهتلاقى مكروباصات بتقولك مكتب تنسيق بس ممكن تتمشاها عادى وتروح تدفع المصاريف وتاخد معاك صور شخصية وصورة رقم جلوسك وشهادة النجاح وهيدوك استمارة و(ياريت تركز على استمارة الامتحان اللى هتاخدها) تروح توديها ف نفس اليوم للكلية اللى سحبت ليها الاستمارة وتدفع المصاريف فى حدود 250 جنيه وتحدد ميعاد الامتحان
    فيه كورسات جامدة جدا ودى احسن كورسات تبع واحد خريج م احمد رشاد ممتاز جدا فرعهم فى العباسية وبس شغالين من سنة 2008 وهيبدئوا السنة دى بعد الامتحانات مباشرة ركزوا معاهم جدا لانهم بيعلنوا كل المواعيد قبل الامتحانات وبيظبطوا كل الامور 
    وبسعر كويس ورخيص جدا وبيعلموكوا كل حاجة انا نفسي كنت معاهم ونجحت ودى صفحتهم احسن كورسات بيقدموها بتضمنلكوا امتحان القدرات لكل الكليات اضغط هنا لمتابعتهم واخبار القدرات اول باول ودى استمارة حجز عاملينها ببلاش لانهم هيبدئوا اول ما تاخدوا اجازة الثانوية العامة من هنا 


    5/ ايه طيب نظام الامتحان بالنسبة لعمارة فنون جميلة؟؟ 
    فى (فنون جميلة حلوان) بس الباقى الله اعلم بيه
    امتحان عمارة ملوش علاقة بانك تكون رسام او لا لانه عبارة عن رسومات هندسية ومناظير نقطتين او نقطة او كروكى بظلال ونور
    بيجبلك سؤالين اول سؤال رسم بمنظور هندسى بيطلب منك ترسم بوابة مدرسة تجمع مبانى سكنية ودة رسم بالمسطرة واقلام رصاص 3b/ 6b واول ما الاجازة تيجى هنشرح على المنتدى ازاى ترسمه
    ودة مثال بسيط 





    تانى سؤال دة عبارة عن الثقافة المعمارية ومتتخضش من كلمة ثقافة دة عبارة عن سؤال نظرى ملوش علاقة باى رسم بيجبلك 4 صور وانت بتقول ايه الصور دى وبتكتب معلومات عنهم

    مثلا صورة الاهرامات وانت تكتب كل اللى تعرفه
    ودايما تلاقى الحاجات دى موجودة فى الكتب اللى فى مركز النور جنب الكلية بس مش كلها


    6/ طب ايه نظام امتحان قدرات فنون لفنون جميلة؟؟
    فى حلوان اكيد لكن الباقى الله اعلم
    امتحان فنون يعتبر زى امتحان عمارة بالظبط بس عايز تركيز
    ومحتاج تمرين
    عبارة عن 4 اسئلة
    اول سؤال هيجبلك تمثال وانت ترسمه وتظلل وساعات اشكال وتكوينات ازايز وقلل وستارة
    او ساعات زمان كان بيجيب قلل وفواكه
    وبيقولو انهم هيجيبوا تماثيل لاشخاص من حجر ومطلوب رسمها بالتظليل ودى مش صعبة على فكرة 

    تانى سؤال هيقولك صمم كارت 14 فى 20 مثلا عن ترشيد المياة بالالوان (تصميم ابتكارى)
    هتجيب الوان خشب معاك ودة زى رسم اولى حضانة سهل مش محتاج منك اى مجهود غير القدرة على تخيل بسيييييييييط برموز معبرة عن التصميم زى الدعايا والاعلان

    تالت سؤال ثقافة فنية عن اى معلومات عامة عن المتاحف الفنية مثلا او المدارس الفنية (زى بتاع عمارة كدة)
    ورابعا بيجيبلك سؤال نحت بطين اسوانىعن اى موضوع مثلا الامومة او جسم رياضى ودة بالتدريب مع احمد رشاد

    ودى ابسط امثلة








    طبعا امتحان فنون تطبيقية بيبقى 3 اسئلة اولهم مناظير هندسية بسيطة بنقطتين والسؤال التانى رسم تكوينات ازايز او اشكال هندسية بتظليل وتالت سؤال تصميم ابتكارى زى ما قولنا قبل كدة 

    امتحان تربية فنية ونوعية بيبقى سؤالين اولهم تصميم ابتكارى زى ما قولنا والتانى رسم حر فى ربع فرخ عن اى موضوع زى مثلا التلوث او كدة وبتعبر عنه رسم كبير فى الورقة كلها بظلال ونور

    الامتحان وقته طويل جداااااااااا 4 ساعات واكتر كمان ولو رسمت بالرسم المريح دة هيتبقى معاك ساعة او نص ساعة اهم حاجة متكونش مستعجل ابدااااا وسيبك من الغش وانك تساعد حواليك لانك هتضيع وقت جامد 

    وباذن الله متخافش من الامتحان لانه كويس وجميل بس عايز تركيز شوية ومش محتاج موهبة اوى يعنى

    7/ طب ايه مستقبل الكلية؟

    كلية فنون جميلة: بالنسبة لعمارة ممكن تاخدها تمرين لو عايز تدخل هندسة ولو مجموعك فرق على درجتين تلاتة اقل من هندسة قدم عمارة وبتاخد نفس الشهادة وبتبقى تبع نقابة المهندسين ومستقبلها احسن من هندسة عمارة لانك بتدرس جانب هندسى وتذوقى وفنى يعنى قدرات ذات طاقة دفع ثلاثية 
    بالنسبة لديكور لو مجموعك اقل من هندسة ب 15 درجة مثلا بتقدم ديكور وبتدرس نفس مواد عمارة بس عمارة داخليه وبتكون مهندس فنان ومش شرط دخولها موهبة بس ديكور اقل من عمارة فى انها متتبعش نقابة المهندسين للاسف مع انها كانت تتبع بس قريب باذن الله هتتبع النقابة ومستقبلها ممتاز جدااااااا برة مصر وجواها

    عدد مهندسين العمارة اكتر من مهندسين ديكور احسبها انت مع نفسك
    باقى اقسام فنون محتاجة موهبة اكتر من عمارة وديكور علشان فرص العمل تكون زيهم او اكتر انما عمارة وديكور مش محتاجين موهبة اوى
    وديكور بيدرس مواد هندسية ومواد فنية زى عمارة فى حاجات 
    يعتبر قسم الديكور اسمه البديل عمارة داخلية وتصميم داخلى وبيخرج لقب مصمم معمارى وهندسى وديكورى وداخلى 
    وقسم جرافيك مش مجرد رسومات بالكومبيوتر وخلاص انما هو عبارة عن رسم بالسيراميك مثلا وبالتطبيقات والادوات والخامات ومحتاج موهبة
    اما بقى لكلية فنون تطبيقية اقسام ممتازة لانها عملية جدا متقلش عن فنون جميلة طبعا ولا تزيد
    وبالنسبة لتربية فنية ونوعية مفهومين غلط لانه مش بيجبرك على انك تكون مدرس ولكن ممكن تطلع فنان تشكيلى وبتختار فى الكلية عايز قسم تربوى للتدريس ولا تثقيفى للفن
    ودى مواد فنون جميلة لكل قسم شوفها بنفسك




    8/ايه ترتيب اقسام فنون جميلة من حيث الافضلية للطالب المتوسط؟؟

    أ/ عمارة- مجموعها اقل من هندسة بفروق بسيطةجدا -افضل من هندسة معمارى نظرا لدراسة الجانب الفنى.


    ب/ديكور-مجموعها اقل من عمارة بقليل ولو عايز ديكور بتدخل امتحان قدرات فنون فنون ومش عمارة -دراستها مستمدة من عمارة ويمكن بالكورسات توفر فرص عمل عمارة لديكور يعنى تشتغل مهندس معمارى - علمى فقط ماعدا جامعة اسكندرية وفيها تخصصين على حسب رغبة الطالب اول تخصص هو عمارة داخلية ودة بيدرس كل انواع التصاميم لو الطالب حابب جانب هندسى اكتر- وشعبة فنون تعبيرية لو الطالب حابب الجانب الفنى اكتر ودة تصميم ازياء وديكور مسرح وتليفزيون وسينما  وبيخرج مهندسين ديكور ومصممين عمارة داخلية وكمان شغل ديكور قوى جدا ومضمون لان الطلبة بتاخد خبرة قوية جدا فى الجانب الفنى والهندسى يعنى م الاخر ديكور بيدرس كل اللى الاقسام بتدرسه  وعلشان تدخل قسم ديكور لازم تمتحن قدرات فنون مش عمارة وتكون علمى والكلية بتخليك فى قسم ديكور من اعدادى  يعنى تقدر تقول ان ديكور شامل كل الاقسام 

    ج/جرافيك- محتاجة موهبة وحب مجال - ادبى وعلمى

    د/تصوير - محتاجة موهبة وحب مجال - ادبى وعلمى

    ه/نحت - محتاجة موهبة 100% وحب مجال اكتر - ادبى وعلمى

    والترتيب دة بالنسبة للطالب المتوسط الموهبة اغلب الناس انما لو واحد موهوب فى الجرافيك مثلا يبقى الترتيب بالنسباله مركز اول جرافيك وهكذا

    9/ ازاى بعرف الاقسام فى الكلية؟

    لعلمى:
    عمارة وديكور قسمين مختلفين من اول سنة بيتم دراستهم اعدادى(اعدادى ديكور وفيه اعدادى عمارة) يعنى كلهم 5 سنين زى هندسة بالظبط وتنمح شهادة بكالريوس فنون جميلة قسم كذا وتقدر تشتغل فى اى مكتب او موقع هندسى بسهولة
    ولاحظ انك لو امتحنت فنون جميلة فنون وانت علمى بتدخل اعدادى ديكور مش اعدادى عمارة
    ولو انت ادبى هتدخل اعدادى فنون وتانى سنة تتاهل لتلات اقسام (جرافيك او تصوير او نحت)

    ادبى:
    بتدرس الاول اعدادى فنون يعنى بتدرس جرافيك ونحت وتصوير ووبعد اول سنة بيتم اختيار القسم سواء بتقدير او التقدم بطلب

    جامعة الاسكندرية اصبحت تمنح قسم الديكور لادبى من اول سنة شرط ليها تنسيق داخلى اعلى من مجموع الكلية الادبى

    جامعة حلوان بياخدوا علمى بس فنون فى ديكور وعمارة ليها تنسيق لوحده

    اما فنون تطبيقية بتدرس اعدادى وتانى سنة تتاهل ل 14 قسم على حسب تقديرك والتنسيق الداخلى بعد نتيجتك ف اعدادى

    اى استفسااااااااااااااااااااار اسالوه هنا وشكرااا اتمنى انى اكون قدرت افيدكم



    اولا فنون جميلة جامعة الاسكندرية



    إرسال تعليق